25 LIP: 100 Statków Zablokowanych! Drogi Ucieczki Zamknięte! | RFU News

migranciwpolsce.pl 16 godzin temu



Subskrybuj naszą stronę z wiadomościami i uzyskaj dostęp do ekskluzywnych strategicznych i taktycznych raportów: https://www.rfunews.com/pricing
Odwiedź naszą stronę: https://www.rfunews.com

Dzisiejsza najważniejsza wiadomość pochodzi z Europy.

Nowe sankcje ze strony Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej zaciskają pętlę wokół rosyjskiej floty cieni, tajnej sieci tankowców, która od dawna pomaga Moskwie omijać ograniczenia eksportu ropy.
Tym razem egzekwowanie sankcji jest nie tylko bardziej skoordynowane, ale także bardziej precyzyjne, a ich skutki zaczynają być widoczne w całej infrastrukturze rosyjskiej gospodarki wojennej.

Niedawno Wielka Brytania ogłosiła najnowszy pakiet sankcji, który bezpośrednio dotyczy kilkudziesięciu tankowców podejrzanych o transport rosyjskiej ropy z naruszeniem limitu cenowego G7, pływających pod tanimi banderami i o niejasnej strukturze własnościowej, aby uniknąć wykrycia.
Londyn nałożył w tej chwili zamrożenie aktywów na ponad 100 statków należących do floty cieni i sankcje na kilka firm-przykrywek, które zapewniają im najważniejsze ubezpieczenia, finansowanie i wsparcie logistyczne, działając w globalnych centrach morskich.
Oprócz ukierunkowania na poszczególne statki, ograniczenia Wielkiej Brytanii zakazują również wszystkim firmom z siedzibą w Wielkiej Brytanii kontaktów ze statkami lub firmami powiązanymi z sankcjonowanym handlem ropą, zamykając w ten sposób dostęp do szerokiego zakresu usług prawnych i finansowych, które od dawna wspierają flotę cieni.

Równolegle Unia Europejska przyjęła 18. pakiet sankcji, zawierający nowe środki mające na celu osłabienie prawnych i logistycznych podstaw działalności floty cieni.
Pakiet wprowadza surowsze kary dla wszystkich portów oferujących usługi dla tankowców pod fałszywą banderą lub zamaskowanych tankowców rosyjskich, tworzy publiczną czarną listę statków naruszających ograniczenia cenowe oraz rozszerza sankcje na pośredników dostarczających fałszywe dokumenty dotyczące pochodzenia ładunku.
Być może najważniejsze jest to, iż Unia Europejska zezwala teraz na nakładanie sankcji na państwa trzecie, przedsiębiorstwa i organizacje, które ułatwiają Rosji obchodzenie sankcji.
Posunięcie to wywiera znaczną presję na państwa takie jak Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie, które po cichu udostępniały infrastrukturę wsparcia dla floty.
Podsumowując, działania Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej stanowią jak dotąd najbardziej kompleksowy atak na system eksportu ropy naftowej Rosji.

Skutki tych represji są już odczuwalne na morzu.
Na początku tego roku tankowiec powiązany z Rosją zacumował w Belgii i dopiero później zidentyfikowano go jako część floty cieni, co spowodowało wewnętrzne kontrole w europejskich portach i wprowadzenie bardziej rygorystycznych protokołów inspekcji.
Od czasu tego incydentu firmy ubezpieczeniowe znalazły się pod zwiększoną kontrolą, nasilił się monitoring morski, a kooperacja między europejskimi służbami celnymi i siłami morskimi została rozszerzona.
Znacznie utrudnia to rosyjskim tankowcom korzystającym ze sfałszowanych lub zmienionych rejestracji dostęp do europejskich portów lub usług, zmuszając flotę do korzystania z bardziej ryzykownych, dłuższych i droższych szlaków handlowych.

Ograniczenia te są odzwierciedleniem głębszego kryzysu finansowego.
Rosja nie może już polegać na stabilnych transakcjach denominowanych w dolarach i zamiast tego zwróciła się ku handlowi z partnerami strategicznymi, płacąc Iranowi 104 miliony dolarów w złocie za drony Shahed i oferując Korei Północnej broń i komponenty przemysłowe w zamian za pociski artyleryjskie i żołnierzy frontowych.
Jak wspomniano w poprzednim raporcie, Kreml ucieka się również do wykorzystywania kryptowalut i firm-przykrywek z siedzibą poza Rosją, aby ukryć charakter transakcji zbrojeniowych i transferów płatności.
Te improwizowane rozwiązania mogą pomóc Moskwie utrzymać się na powierzchni w perspektywie krótkoterminowej, ale odzwierciedlają one utratę dostępu do twardej waluty przez rosyjski system gospodarczy i trudności w utrzymaniu choćby najbardziej podstawowych elementów finansowania wojny.

Konsekwencje geograficzne są równie znaczące.
W związku z nasiloną inwigilacją Morza Bałtyckiego i intensywnymi walkami o Morze Czarne Rosja przeniosła część działalności swojej tajnej floty do portów arktycznych, takich jak Murmańsk. Są one jednak rozwiązaniem ostatecznym, ponieważ pozostają wolne od lodu tylko przez siedem do ośmiu miesięcy w roku.
Nawet te rezerwowe trasy stają się jednak coraz mniej opłacalne, ponieważ Wielka Brytania i Norwegia zwiększyły patrole morskie na Morzu Barentsa i Morzu Północnym, gdzie mają przewagę logistyczną i geograficzną.

Źródło: Raporty z Ukrainy

Idź do oryginalnego materiału