Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?

polska-zbrojna.pl 4 godzin temu

Dowódcy okrętów zyskają takie same uprawnienia jak jednostki Straży Granicznej, a okręty i statki powietrzne możliwość natychmiastowego otwarcia ognia, np. w razie ataku na infrastrukturę krytyczną – zapowiedział wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. O zmianach w prawie, które pozwolą na skuteczniejszą ochronę Bałtyku, szef MON-u mówił podczas Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa.

Ćwiczenia NATO „Baltops '25” na Bałtyku.

Tegoroczna edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa miała wyjątkowo międzynarodowy charakter. Organizatorzy, Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich S.A., zaprosili bowiem do udziału w konferencji ekspertów cywilnych i reprezentantów flot wojennych z Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Oprócz nich do Warszawy przyjechali przedstawiciele polskiej armii, specjaliści z administracji rządowej i naukowcy. Mieli oni odpowiedzieć na pytania dotyczące wyzwań stojących przed Polską w dziedzinie bezpieczeństwa morskiego.

Zmiany w prawie międzynarodowym i polskim

REKLAMA

List do uczestników spotkania skierował wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz. Szef MON-u zwrócił uwagę na zmieniającą się sytuację bezpieczeństwa morskiego i konieczność dostosowania do nowej rzeczywistości między innymi przepisów prawnych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. „Do skutecznej ochrony przed flotą cieni i aktami sabotażu potrzebna jest zmiana przepisów, przede wszystkim na poziomie międzynarodowym. Obecne prawo morza pisane było z myślą o swobodnej żegludze i zakładało dobrą wolę wszystkich państw. Dziś wiemy, iż jest to założenie wątpliwe” – przekonywał wicepremier i zapowiedział, iż rząd chce znowelizować krajowe przepisy. „Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowuje również projekty zmian w kilku naszych ustawach, które pozwolą między innymi na automatyczne niszczenie drogich rakiet przez zestawy Patriot, dowódcom okrętów Marynarki Wojennej dadzą te same uprawnienia jak jednostkom Straży Granicznej, a okrętom i statkom powietrznym możliwość natychmiastowego otwarcia ognia, np. w razie ataku na Baltic Pipe.” – napisał wicepremier.

Organizatorzy podzielili forum na trzy panele dyskusyjne. Pierwszy przeprowadzono pod hasłem: „Bezpieczeństwo na Bałtyku. kooperacja międzynarodowa na rzecz bezpieczeństwa w regionie”, drugi panel miał dać odpowiedź na pytanie, czy Bałtyk jest „wewnętrznym morzem NATO?”. Wiodącymi tematami trzeciej debaty były modernizacja marynarki wojennej oraz sytuacja przemysłu obronnego w kontekście morskich wyzwań. Panel miał tytuł: „Co może zaoferować przemysł dla bezpieczeństwa Bałtyku: morska świadomość sytuacyjna i zdolności sił morskich”.

To jest wojna

O tym, iż sytuacja na Bałtyku wymaga zdecydowanych działań, mówili m.in. gen. dyw. Maciej Klisz, dowódca operacyjny rodzajów sił zbrojnych, oraz wadm. Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich-Dowództwa Komponentu Morskiego. Generał Klisz podkreślał, iż w NATO nastąpiło „przeformatowanie znaczenia Bałtyku”, a spotkania, które odbył w ostatnich miesiącach z dowódcami operacyjnymi z państw regionu Bałtyku, tylko to potwierdzają. – Bałtyk stał się w tej chwili operacyjnym środkiem ciężkości Sojuszu – przekonywał i jako przykład podał operację „Baltic Sentry” czy uruchomienie nowego dowództwa NATO, CTF Baltic, w którego działanie zaangażowanych jest dwanaście państw, w tym Polska.

Dowódca floty wojennej, wadm. Krzysztof Jaworski, stwierdził, iż działania Rosji na Bałtyku trudno nazwać inaczej niż wojną. – W tej chwili na Bałtyku trwa wojna hybrydowa. Jest wiele aspektów tej wojny. Mamy do czynienia z wojną informacyjną. Dochodzi do zagłuszania sygnału GPS, ale też do zrywania kabli – wyliczał admirał. Zastrzegł, iż większość tych działań nie jest podejmowana w rejonie odpowiedzialności polskich sił zbrojnych, ale – jak mówił – „trudno mówić o Bałtyku jako o morzu bezpiecznym ze względu na zagrożenia, jakie są ze strony Federacji Rosyjskiej”.

Podczas forum rozmawiano również o kluczowych programach modernizacji technicznej Marynarki Wojennej RP, w tym o programie zakupu nowych okrętów podwodnych, a także o sposobach zabezpieczenia infrastruktury krytycznej, między innymi portów, gazo- i naftoportów czy farm wiatrowych.

X Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa zostało objęte honorowym patronatem przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Infrastruktury, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego oraz sejmowe komisje – Komisję Obrony Narodowej i Komisję Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, a także przez Związek Pracodawców Forum Okrętowe.

Krzysztof Wilewski
Idź do oryginalnego materiału