Borsuk – nowoczesny bojowy wóz piechoty dla Wojska Polskiego
Pierwsze egzemplarze nowego bojowego wozu piechoty Borsuk trafią do Wojska Polskiego jeszcze w 2025 roku. To początek programu, który ma zastąpić ponad 900 przestarzałych BWP-1 nowoczesnymi, w pełni polskimi pojazdami.
Dzięki wysokiej odporności przeciwminowej i modułowej konstrukcji Borsuk ma stać się podstawą zmechanizowanych oddziałów na kolejne dekady.
Historia i rozwój programu Borsuk
Program Borsuk rozpoczął się w 2014 roku. W kolejnych latach powstawały nowe prototypy, poddawane badaniom zakładowym i wojskowym. BWP Borsuk jest oparty na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej (UMPG), wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy. Załogę pojazdu stanowi trzech żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca, a w rejon pola walki transportuje sześciu żołnierzy desantu.
Pojazd jest przeznaczony nie tylko do transportu, ale również do wsparcia pododdziałów piechoty przy użyciu broni pokładowej, zapewniając ochronę balistyczną i przeciwminową.
Koniec ery BWP-1
BWP-1, zaprojektowane w latach 70., mają cienki pancerz, chroniący jedynie przed bronią strzelecką, i brak odporności przeciwminowej. Ich armaty kalibru 73 mm nie są skuteczne wobec współczesnych czołgów ani dronów, a systemy łączności i obserwacji są przestarzałe. Dotychczasowe próby modernizacji, jak wariant BWP-1M Puma, były rozwiązaniem jedynie tymczasowym.
Pierwsze zamówienia i harmonogram dostaw
27 marca 2025 roku podpisano pierwszą umowę na dostawę 111 Borsuków o wartości 6,57 mld zł. To część większej umowy ramowej z 2023 roku, przewidującej pozyskanie około 1,4 tys. pojazdów opartych na uniwersalnej platformie, w tym wersji specjalistycznych: transportery rozpoznawcze Żuk, wozy dowodzenia Oset, ewakuacji medycznej Gotem, zabezpieczenia technicznego Gekon oraz transportery rozpoznania skażeń Ares.
Realizacja dostaw przewidziana jest na lata 2025–2029 i obejmuje pakiet szkoleniowy i logistyczny. Pierwsze Borsuki zostaną przekazane wojsku jeszcze w 2025 roku – 15 wozów, w kolejnych latach odpowiednio 3, 33 i 55 egzemplarzy.
Specyfikacja i możliwości bojowe Borsuka
Borsuk waży około 28 ton, rozwija prędkość do 65 km/h na lądzie i 8 km/h w wodzie. Może przewozić sześciu żołnierzy desantu oraz trzyosobową załogę. Jest wyposażony w bezzałogową wieżę ZSSW-30 z armatą 30 mm i przeciwpancernymi pociskami Spike-LR, co pozwala zwalczać cele opancerzone, drony i nisko lecące śmigłowce.
Nowoczesny charakter pojazdu podkreśla integracja z cyfrowymi systemami dowodzenia i łączności oraz hydropneumatyczne zawieszenie zapewniające wysoką mobilność. Modułowa konstrukcja pozwala wykorzystać platformę także w wozach dowodzenia, medycznych, technicznych i rozpoznawczych.
Program ciężkiego bojowego wozu piechoty Ratel
Równolegle rozwijany jest program ciężkiego bojowego wozu piechoty Ratel. Pojazd ma mieć masę ponad 40 ton, silniejsze uzbrojenie i poziom ochrony załogi porównywalny z czołgami. Montaż i integracja planowane są w 2026 roku, a prace są finansowane z funduszy Huty Stalowa Wola.