Rewolucja w transporcie miejskim
W 2025 roku Chiny stają się globalnym liderem w dziedzinie miejskiej mobilności powietrznej. Firma EHang, chiński producent dronów i autonomicznych pojazów latających, ogłosiła uruchomienie pierwszego na świecie komercyjnego serwisu latających taksówek. Usługa, oparta na bezzałogowym, elektrycznym pojeździe pionowego startu i lądowania (eVTOL) EH216-S, rozpocznie działalność jeszcze w tym roku w Guangzhou i Hefei. To przełomowy moment dla transportu przyszłości.
Autonomiczne taksówki dla wszystkich
EH216-S to dwumiejscowy, w pełni autonomiczny multicopter, zdolny do pokonania 30 km na jednym ładowaniu.
Pojazd nie wymaga pilota – porusza się po zaprogramowanych trasach, a jego lot jest monitorowany przez operatorów naziemnych. Jak zapowiada wiceprezes EHang, He Tianxing, bilety mają być dostępne dla szerokiej publiczności, choć ostateczne ceny jeszcze nie zostały ustalone.
– Chcemy, aby to był środek transportu dla mas, a nie tylko dla nielicznych – podkreśla He.
EHang: Od dronów do latających taksówek
Założona w 2014 roku w Guangzhou firma EHang początkowo specjalizowała się w dronach do fotografii i monitoringu. gwałtownie jednak skupiła się na rozwoju pojazdów pasażerskich. Jej flagowy model, EHang 184, zaprezentowany w 2016 roku, był pierwszym na świecie autonomicznym dronem zdolnym do przewożenia ludzi. Mimo wczesnych ambitnych planów (m.in. kooperacja z Dubajem w 2017 roku), dopiero w 2023 roku EHang uzyskał certyfikat od chińskich władz lotniczych (CAAC) dla modelu EH216-S, co umożliwiło komercyjne loty.
W marcu 2025 roku firma otrzymała dodatkowe zezwolenie na loty bezzałogowe, co otworzyło drogę do uruchomienia usługi. EHang ma już za sobą testy w kilkunastu krajach, w tym w Tajlandii, gdzie w 2024 roku przeprowadzono demonstracyjne loty z pasażerami.
Globalny wyścig eVTOL
Rynek powietrznych taksówek dynamicznie rośnie – według analityków Precedence Research do 2034 roku osiągnie wartość 170 mld dolarów. EHang nie jest jedynym graczem w tej branży. Amerykańska Joby Aviation planuje rozpocząć działalność w Dubaju do końca 2025 roku, a japońskie linie ANA i JAL zamierzają wprowadzić podobne usługi odpowiednio w Tokio (2027) i Osace (2027).
Bezpieczeństwo i przyszłość
Kluczowym wyzwaniem dla EHang jest przekonanie społeczeństwa do bezpieczeństwa eVTOL. Firma zapewnia, iż pojazdy są wyposażone w systemy awaryjne, w tym zapasowe śmigła, a każdy lot jest monitorowany przez operatorów.
– W Tajlandii widzimy ogromne wsparcie dla tej technologii. Tamtejsze władze są otwarte na innowacje – mówi He Tianxing.
EHang nie zamierza poprzestać na Chinach. Firma uczestniczy w europejskim projekcie U-SAVE, który ma na celu rozwój miejskiej mobilności powietrznej. Czy autonomiczne taksówki staną się codziennością? niedługo się przekonamy.
Źródła:
- Nikkei Asia – “China’s EHang to launch air taxi service this year” (2025)
- Wikipedia – “EHang”
- Precedence Research – “eVTOL Market Report” (2024)
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com