Wu Guang Hui (chin. 吴光辉) przewiduje, iż Chiny będą potrzebować 9000 nowych samolotów w ciągu najbliższych 20 lat, aby zaspokoić przewidywany ogromny popyt na rynku lotnictwa cywilnego. Wu Gang Hui to główny projektant pierwszego chińskiego wąskokadłubowego samolotu pasażerskiego C919 produkowanego przez China Commercial Aircraft Corp., Ltd. (COMAC, chin. 中国商用飞机股份有限公司有限公司).
Jak wynika z danych opublikowanych przez Chińską Administrację Lotnictwa Cywilnego (CAAC, chin. 中国民用航空局), na koniec 2023 roku Chiny eksploatowały 4270 samolotów, w tym 4013 samolotów pasażerskich i 257 samolotów cargo. Wu Guang Hui twierdzi, iż jednym z istotnych impulsów rozwojowych dla chińskich linii lotniczych stała się inicjatywa „Jeden Szlak, Jedna Droga” (chin. 一带一路). Od chwili zapoczątkowania tej inicjatywy w 2013 r. liczba połączeń lotniczych z Chin do państw partnerskich wzrosła z 439 do… 19.397, z regularnymi 7.616 lotami w tygodniu. Chiny podpisały umowy o transporcie lotniczym ze 132 państwami, z 78 mają regularne polaczenia.
Prognoza głównego projektanta samolotu C919 pokrywa się przewidywaniami amerykańskiego producenta samolotów Boeing Co., opublikowanymi w raporcie „2024 Commercial Market Outlook”. Wedle autorów raportu Chiny w ciągu najbliższych 20 lat będą potrzebować 8830 nowych samolotów. Darren Hulst, wiceprezes Boeinga ds. marketingu, uważa, iż chiński rynek lotnictwa pasażerskiego i cargo przez cały czas będzie się rozwijał, napędzany wzrostem gospodarczym, a także działaniami lokalnych linii lotniczych budujących sieci połączeń krajowych i międzynarodowych. Te czynniki będą wzmacniać popyt, a także konieczność tworzenia nowoczesnych, paliwooszczędnych flot.
Uwarunkowania rynkowe w oczywisty sposób wpływać muszą na sukcesywne zwiększanie produkcji i dostaw chińskich samolotów C919, konstrukcji-rywala dla Boeinga 737 i Airbusa SE 320. Pierwsze egzemplarze C919 są już użytkowane przez
-
- Air China (chin. 中国国际航空公司),
- China Southern Airlines (chin. 中国南方航空公司) i
- China Eastern Airlines (chin. 中国东方航空公司),
a każda z tych linii zamówiła do tej pory 200-300 sztuk maszyn produkowanych przez firmę COMAC. W tym roku chiński producent zamierza dostarczyć odbiorcom jeszcze 15 samolotów C919.
COMAC kontynuuje prace nad szerokokadłubowym samolotem pasażerskim C929, które wcześniej były prowadzone wspólnie z rosyjską firmą United Aircraft Corp.
Na podstawie:
- companies.caixin.com;
- xueqiu.com;
- boeing.com;
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com