Nowa trasa jest znacznie szybsza niż tradycyjne podróże, które realizowane są około 40 dni przez Kanał Sueski, 50 dni przez Przylądek Dobrej Nadziei na południowym krańcu Afryki i około 25 dni przez koleje euroazjatyckie. „Arktyka to pierwszy region, w którym zmiany klimatyczne zmieniają mapę geopolityczną” – powiedział Politico Malte Humpert z Instytutu Arktycznego, dodając, iż region „zmienia dynamikę geopolityczną ze względu na zasoby i dostęp do szlaków żeglugowych”. Zwrócił uwagę, iż chociaż większość handlu przez cały czas odbywa się przez Kanał Sueski, Morze Śródziemne i Singapur, Arktyka może niedługo stać się alternatywą, ponieważ podróż jest o około 40% krótsza i wiąże się z „znacznie mniejszą niepewnością geopolityczną”. Jego komentarze pojawiają się w momencie, gdy tradycyjne korytarze, takie jak Kanał Sueski, mierzą się z plagą piractwa w pobliżu Rogu Afryki oraz zagrożeniami ze strony rakiet i dronów na Morzu Czerwonym, co zmusza niektóre przewoźników do omijania Afryki. Rosja wielokrotnie apelowała o międzynarodową współpracę w celu rozwoju Arktyki.
Na początku tego roku prezydent Władimir Putin nakreślił cele dla regionu, w tym uczynienie Północnej Drogi Morskiej centralnym elementem Transarktycznego Korytarza Transportowego i zwiększenie wolumenu ładunków do 70–100 milionów ton do końca dekady. Zapowiedział również plany zapewnienia całorocznej żeglugi, wspieranej przez rosyjską flotę lodołamaczy o napędzie atomowym, a także rozbudowy istniejących portów, takich jak Murmańsk, i budowy nowych wzdłuż trasy. Putin podkreślił również ogromne możliwości wydobycia ropy naftowej, gazu, metali i pierwiastków ziem rzadkich w Arktyce, wzywając do tworzenia spółek joint venture z partnerami zagranicznymi, takimi jak Chiny, Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie i inne.
Zobowiązał się również do zwiększenia rozwoju miast arktycznych i promocji turystyki w całym regionie.
Przetlumaczono przez translator Google
zrodlo:https://www.rt.com/news/624882-china-arctic-route-europe/