Kobiety odważnie sięgają po własny biznes, a franczyza jest dla wielu jednym z najbardziej dostępnych i stabilnych obszarów do rozpoczęcia działalności. Według danych PARP z marca 2024 r. w naszym kraju funkcjonuje ok. 883,4 tys. aktywnych działalności gospodarczych założonych przez kobiety, co stanowi 34% wszystkich biznesów w Polsce. Badanie jednak wskazuje także, iż kobiety rzadziej niż mężczyźni decydują się na własną działalność. W Polsce robi to ok. 13% pracujących pań. Wciąż wskazują na bariery kompetencyjne, obawy administracyjne i brak dostępu do praktycznej wiedzy.[1]
Żabka to sieć, która daje kobietom przestrzeń do rozwoju, wzmacniania kompetencji i realizacji ambicji biznesowych. Dzięki sprawdzonemu modelowi współpracy, kompleksowemu wsparciu oraz nowoczesnym narzędziom, każda z nich może prowadzić własny biznes w oparciu o solidne fundamenty. w tej chwili w ramach sieci współpracuje ponad 10 000 przedsiębiorców, z czego aż 65% stanowią kobiety – w tym również seniorki.
Izabela Jeniec-Kardasz. Fot. Grupa Żabka– Zaczynałam od prowadzenia sklepu i bardzo dobrze pamiętam wszystkie wyzwania związane z początkiem działalności. Dziś, jako dyrektorka ds. relacji z franczyzobiorcami, współpracuję z ponad 10 000 przedsiębiorców i dbam o to, aby ich potrzeby były wysłuchane i przekute w realne rozwiązania. Dzień Przedsiębiorczości Kobiet to dla mnie przypomnienie, jak ogromną rolę odgrywają kobiety w naszej sieci – swoją odpowiedzialnością, pracą i zaangażowaniem codziennie budują jej siłę – mówi Izabela Kardasz, dyrektorka ds. relacji z franczyzobiorcami w Żabce.
Seniorki w biznesie – rośnie rola kobiet 55+
Według danych GUS ponad 25% społeczeństwa w Polsce ma dziś więcej niż 60 lat, a liczba osób w wieku produkcyjnym spada w tempie przekraczającym 100 tys. rocznie[2]. Czynniki, które wpływają na kontynuację pracy w wykonywanym zawodzie w opinii polskich pracowników w wieku 50+ to: w 63% wiek, 45,4% stan zdrowia i w 28,4% postawa pracodawcy.[3] Natomiast to właśnie polscy seniorzy cechują się wysokim poziomem zaangażowania w pracy, odpowiedzialnością i umiejętnościami pracy z klientem.
– Po 60. roku życia wiele osób słyszy, iż powinno się zwolnić. Ja zrobiłam krok w drugą stronę. Zdecydowałam się poprowadzić działalność. Praca daje mi energię, kontakt z ludźmi i poczucie, iż moje doświadczenie ma realną wartość. Dzięki rozwiązaniom Żabki organizacja sklepu jest dla mnie przejrzysta i spokojna. Ogólnopolski Dzień Seniora to dobry moment, żeby powiedzieć głośno: rozwijać się można w każdym wieku – mówi Jadwiga Kozak, 64-letnia franczyzobiorczyni Żabki z Ostrowca Świętokrzyskiego.
Aktywni 50+ – wsparcie edukacyjne na Studium Przedsiębiorczości
Osoby 50+ mogą korzystać z programu Aktywni 50+ dostępnego na bezpłatnej platformie Studium Przedsiębiorczości. Program obejmuje materiały dotyczące prowadzenia działalności, finansów, prawa, organizacji pracy oraz kompetencji cyfrowych. Zawiera też webinary i poradniki przygotowane specjalnie dla osób zaczynających biznes w późniejszym wieku lub wracających na rynek pracy po przerwie. Na platformie dostępne są również treści i spotkania dedykowane obcokrajowcom.
Natalia Luchak. Fot. Grupa Żabka– Kiedy przyjechałam do Polski, największym wyzwaniem było zrozumienie przepisów i zasad prowadzenia działalności. Dzięki wsparciu Żabki krok po kroku nauczyłam się, jak działa polski system podatkowy i jak organizować codzienną pracę. To dało mi poczucie bezpieczeństwa i pozwoliło skupić się na kliencie oraz rozwoju sklepu – mówi Nataliia Luchak, franczyzobiorczyni pochodząca z Ukrainy, która prowadzi sklep w Warszawie.
Więcej informacji na: www.zabka.pl/franczyza
O Grupie Żabka
Grupa Żabka to kompleksowy ekosystem convenience, którego misją jest tworzenie wartości poprzez upraszczanie codziennego życia klientów. Grupa obsługuje rosnącą liczbę konsumentów szukających wygodnych rozwiązań, promując przy tym odpowiedzialne podejście wobec klientów, franczyzobiorców, dostawców oraz szeroko pojętego środowiska, w tym dbałość o zrównoważone korzystanie z produktów i opakowań.
Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 12 000 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano, umożliwiających robienie zakupów przez całą dobę w dowolny dzień tygodnia.
Grupa dysponuje również zaawansowaną, stale rozwijaną ofertą cyfrową. Należąca do niej marka Maczfit, powstała z myślą o osobach szukających zdrowej i jednocześnie wygodnej diety, dostarcza restauracyjnej jakości gotowe posiłki prosto do domu klienta, a platforma Dietly to wiodąca porównywarka dostawców cateringu dietetycznego. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych Grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio.
W 2024 r. Grupa Żabka rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM, lidera dystrybucji FMCG. Uruchomiła również w Rumunii nową sieć sklepów modern convenience pod marką Froo.
Od października 2024 r. akcje Grupy Żabka notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
[3] Raport PARP Pracujący Emeryci i osoby w wieku okołoemerytalnym – https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-_Pracujacy-emeryci-i-osoby-w-wieku-okoloemerytalnym_31_12_2024.pdf

![Czego boi się Kreml z powodu afery korupcyjnej w Ukrainie [GOWORIT MOSKWA]](https://cdn.oko.press/cdn-cgi/image/trim=41;0;50;0,width=1200,quality=75/https://cdn.oko.press/2025/11/20251118-Zelenski-NABU-Goworit-ilu-IK.jpg)









