Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego swoją ofertę prezentuje ponad 30 przedstawicieli francuskiego przemysłu zbrojeniowego. Nie mogło tu zabraknąć Grupy Airbus, która promuje nie tylko samoloty i śmigłowce, ale także bezzałogową platformę VSR700. Dron-śmigłowiec zapewni dowódcom okrętów m.in. szeroki i przejrzysty obraz taktyczny oraz zwiększy możliwości ratownictwa.
Airbus jest stałym bywalcem kieleckiego salonu przemysłu obronnego. W tym roku koncern lotniczo-zbrojeniowy promuje na MSPO samoloty: A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport – wielozadaniowy tankowiec transportowy) i transportowy A400M, jak również helikopter szkolno-bojowy H145M. Odwiedzający stanowisko Airbusa mają także okazję obejrzeć bezzałogowiec VSR700. To konstrukcja jeszcze rozwijana.
Producent podkreśla, iż VSR700 został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o współpracy z samolotami i śmigłowcami operującymi z pokładów okrętów.
REKLAMA
Kompaktowy i nieuchwytny
Morski dron-śmigłowiec ma 6,2 m długości i 2,28 m wysokości. Średnica głównego wirnika to 7,2 m. Airbus zwraca uwagę, iż kompaktowe rozmiary VSR700 i jego sylwetka utrudniają wrogim radarom wykrycie drona, a dzięki swojemu udźwigowi (maksymalna masa startowa: 760 kg) może być on wyposażony w różnorodne i wydajne sensory dalekiego zasięgu. To zapewnia dodatkowe wsparcie zdolności operacyjnych sił morskich. A kompaktowe rozmiary sprawiają, iż na pokładzie fregaty czy niszczyciela może stacjonować zarówno załogowy śmigłowiec morski, jak i kilka VSR700.
Dron-śmigłowiec z pełnym ładunkiem czujników ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance – rozpoznanie, obserwacja i zwiad) może przebywać w powietrzu do ośmiu godzin na pułapie nie wyższym niż 6000 m. Porusza się z maksymalną prędkością 185 km/h. A start i lądowanie mogą odbywać się przy wietrze wiejącym do 74km/h.
Namierzy okręty podwodne
Poza misjami typu ISTAR (wywiad, obserwacja, namierzanie i rozpoznanie) VSR700 jest także stworzony do wspierania działań z zakresu zwalczania okrętów podwodnych (ASW – Anti-submarine warfare) m.in. poprzez identyfikację peryskopów dzięki radaru i elektrooptyki. Bezzałogowiec jest również szczególnie dobrze przystosowany do identyfikacji i monitorowania aktywności w ramach walki z jednostkami nawodnymi (ASuW – Anti-surface warfare). Airbus zapewnia, iż VSR700, działając w środowisku walki elektronicznej, może dbać o wybór adekwatnego celu, zwiększając bezpieczeństwo żołnierzy marynarki wojennej znajdujących się np. w śmigłowcu bojowym.
Zdaniem producenta VSR700 sprawdzi się także we wszelkich działaniach związanych z monitorowaniem bezpieczeństwa na morzu (przemyt, zanieczyszczanie wód, ochrona rybołówstwa, nielegalna imigracja itp.) oraz akcjach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR – Search and Rescue). VSR700 może nie tylko poszukiwać rozbitków czy tonących statków aż przez dziesięć godzin, ale także przenosić i zrzucać tratwę ratunkową.
Dron śmigłowiec VSR700 to konstrukcja wciąż rozwijana. W czerwcu Airbus Helicopters podpisał z francuskim ministerstwem sił zbrojnych i firmą Naval Group umowę ramową w sprawie zakupu bezzałogowych systemów powietrznych dla francuskiej marynarki wojennej. Jednym z tych systemów ma być właśnie VSR700.