Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

BAE Systems dostarczy do testów kołowe wozy zabezpieczenia technicznego ACV-R

BAE Systems zbuduje i dostarczy US Marine Corps partię testową wozów zabezpieczenia technicznego ACV-R. Rys. BAE Systems

8 kwietnia koncern BAE Systems zawarł kontrakt z Dowództwem Systemów Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps System Command, US MCSC) na dostawę wozów zabezpieczenia technicznego ACV-R na bazie kołowego transportera amfibijnego ACV.

Umowa ma wartość 79 mln USD i dotyczy wykonania i dostawy partii pojazdów do testów PRTV (production representative test vehicles). Termin realizacji pracy ustalono na lipiec 2026 r., a środki pochodzą z niewygasającej części budżetu National Defense Authorization Act na rok podatkowy 2024. Jest to druga faza programu ACV-R (właściwie podprogramu, bowiem jest to część znacznie szerzej zakrojonego ACV), pierwsza, w ramach której zaprojektowano ACV-R, rozpoczęła się w marcu 2022 r. i kosztowała niespełna 35 mln USD. ACV-R ma być typowym wozem zabezpieczenia technicznego, zostanie wyposażony typowo dla pojazdów tej klasy, tj. w wyciągarkę i hydrauliczny żuraw, pozwalające na wspieranie remontów czy ewakuację pojazdów o masie do 30 ton. Co ciekawe, US Marine Corps zażyczył sobie żurawia w nowocześniejszym (choć w Europie standardowym od kilku dekad) układzie z obrotowym ramieniem, odwrotnie, niż US Army, która od lat 40. upiera się przy stałym żurawiu, tzw. boomie (w tym w nowych konstrukcjach, jak wóz zabezpieczenia technicznego na podwoziu czołgu lekkiego M10 Booker). Produkcja ACV-R będzie realizowana w zakładach BAE Systems w Stafford w Wirginii, w San Jose w Kalifornii, w Sterling Heights w Michigan, w Aiken w Karolinie Południowej i w York w stanie Pensylwania.

Będzie to kolejna, czwarta już wersja amfibijnego pojazdu bojowego ACV, obok transportera opancerzonego ACV-P, wozu dowodzenia ACV-C (obydwa są już produkowane seryjnie) i bojowego wozu piechoty ACV-30 (pod koniec stycznia br. US Marine Corps otrzymał pierwsze trzy pojazdy PRTV).

Garrett Lacaillade, wiceprezes ds. programów amfibii w BAE Systems, powiedział, że „Jedną z największych trudności, jakie można napotkać na polu bitwy, jest awaria pojazdu lub konieczność jego naprawy”. Według niego, ze względu na to ACV-R będzie tym cenniejszym pojazdem dla żołnierzy USMC, bowiem „będzie to nowoczesny, bardzo skuteczny pojazd do ewakuacji i remontów, który zapewni kluczowe wsparcie unieruchomionym ACV w terenie oraz zapewni wsparcie techniczne bez narażania bezpieczeństwa żołnierzy”.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc