Indie próbują zapobiec załamaniu importu rosyjskiej ropy naftowej. Tak chcą obejść sankcje

news.5v.pl 4 godzin temu

„Import wymaga statków, które nie są objęte sankcjami, ubezpieczenia, którego ponowne wystawienie wymaga czasu i płatności tranzytowych. Każda z tych kwestii musi zostać rozwiązana i pracujemy nad tym” — powiedział rzecznik ministerstwa ropy Pankaj Jain na konferencji energetycznej w New Delhi w tym tygodniu, cytowany przez Bloomberga.

Największe indyjskie firmy naftowe, które podzieliły się informacjami z agencją, szacują, iż w tej chwili brakuje im 18-20 tankowców transportujących na marzec około 20 mln baryłek z Rosji — co stanowi 14 proc. indyjskiego importu — aby utrzymać swoją działalność w najbliższej przyszłości. Dla porównania, według danych Bloomberga, 21 tankowców zabrało 16,1 mln baryłek ropy ze wszystkich rosyjskich portów w tygodniu do 9 lutego. Tydzień wcześniej 29 statków zabrało na pokład 21,34 mln baryłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obchodzenie sankcji nałożonych na Rosję

Na marginesie konferencji dyrektorzy indyjskich firm rozmawiali o reorganizacji łańcucha dostaw z pomocą handlowców, tankowców i firm ubezpieczeniowych, które nie znajdują się na czarnej liście USA. Według nich jest to kwestia zarówno wykorzystania istniejących organizacji, które nie zostały dotknięte sankcjami, jak i stworzenia nowych w celu zastąpienia tych, które są w tej chwili objęte zakazem.

Przykładowo, na rynku pojawiły się już zarejestrowane na Dubaju firmy handlowe, takie jak L-Oil i Sccton, oferujące dostawy rosyjskiej ropy. Najlepsi menedżerowie indyjskich rafinerii państwowych twierdzą, iż znają handlowców stojących za tymi firmami, które zastąpiły Black Pearl, Guron Trading, Demex Trading i inne, które zostały objęte sankcjami USA 10 stycznia br.

Sama wymiana nie będzie jednak wystarczająca. Badana jest możliwość wykorzystania lądowych magazynów ropy naftowej do przeładunku rosyjskiej ropy w celu jej dalszej wysyłki do nabywców na innym tankowcu pod przykrywką surowców, na przykład ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Kraje próbujące obejść sankcje, takie jak Rosja i Iran, są dobrze zorientowane w przeładunku ropy między statkami na morzu, ale lądowe magazyny są rzadkością ze względu na wysokie koszty takich operacji.

Idź do oryginalnego materiału