Linia kolejowa nr 283, łącząca Jelenią Górę z Lwówkiem Śląskim, od lat przyciąga uwagę mieszkańców regionu. W budżecie na 2025 rok Urząd Marszałkowski przeznaczył 3,1 miliona złotych na pierwsze konkretne działania związane z jej rewitalizacją. Ta malownicza trasa biegnie wzdłuż rzeki Bóbr, przez wiszący most nad Jeziorem Pilchowickim, liczne wiadukty oraz trzy tunele kolejowe, co czyni ją jedną z najpiękniejszych w Polsce. Oprócz potencjału turystycznego, przywrócenie ruchu na tej linii ma najważniejsze znaczenie dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców części powiatu lwóweckiego. Ostatni pociąg z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego pojechał 11 grudnia 2016 roku. Kolej Doliny Bobru czyli linia nr 283 z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego jest uważana za jedną z najpiękniej położonych w Polsce. Ponieważ została przejęta przez województwo dolnośląskie to w końcu będzie mogła zacząć jej odbudowa.
[foto:7199147]
W okresie międzywojennym na linii Doliny Bobru panował spory ruch, głównie turystyczny. Na stacjach Marczów czy Pilchowice Zapora sprzedawano ponad 20 000 biletów rocznie, a na stacji Wleń aż 70 000.
Czasy świetności skończyły się już dawno. Przez lata połączenia utrzymywane były tak nie co "na siłę" a pogarszający się stan torowiska wymuszał ciągłe zmniejszanie prędkości szlakowej. Ostatni pociąg przejechał tą trasę w grudniu 2016 roku.
[foto:7199131]
W 2022 roku, dzięki staraniom zarządu województwa poprzedniej kadencji, samorząd województwa dolnośląskiego przejął zarządzanie linią i rozpoczął działania mają