Kluczowa inwestycja dla sojuszników

polska-zbrojna.pl 2 godzin temu

Kosztował ponad 200 mln zł i pomieści zapasy paliwa dla amerykańskich żołnierzy, którzy przybędą do Polski w razie zagrożenia, a ich sprzęt i uzbrojenie są składowane w naszym kraju w magazynach APS-2. Na terenie 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu otwarto dziś uroczyście Large Bulk Fuel Storage and Distribution Facility, czyli Wielki Magazyn Paliw.

Otwarcie magazynu paliwa w Powidzu, fot. Krzysztof Wilewski

W sierpniu 2020 roku Polska i Stany Zjednoczone podpisały umowę o wzmocnionej współpracy obronnej, na mocy której amerykański rząd zobowiązał się do zwiększenia obecności militarnej USA w naszym kraju. Nasz najważniejszy sojusznik postanowił nie tylko przebazować do Polski część swoich pododdziałów, ale zadeklarował, iż na wypadek zagrożenia skieruje nad Wisłę jeszcze większe siły – choćby kilkadziesiąt tysięcy żołnierzy. Aby jak najszybciej osiągnęli oni gotowość bojową, Pentagon zdecydował, iż w Polsce, w ramach programu Army Prepositioned Stock 2, powstaną ogromne magazyny sprzętu wojskowego – czołgów, artylerii, pojazdów logistycznych.

REKLAMA

Na lokalizację magazynów APS-2 wybrano Powidz, a dokładnie 33 Bazę Lotnictwa Transportowego. Budowa została zakończona w ubiegłym roku i pierwsze egzemplarze sprzętu trafiły do pięciu gigantycznych hal w czerwcu 2024 roku. 14 czołgów M1A2Sepv3 oraz wóz zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules przebazowano do naszego kraju ze składów w Niemczech.

Obecnie w magazynach APS-2 w Powidzu przechowywanych jest kilkaset różnego typu pojazdów oraz zapasy przeznaczonych dla nich części zamiennych i paliwa, jednak APS-2 nie są przystosowane do składowania dużych ilości paliw. Dlatego USA i Polska ustaliły, iż na terenie Powidza powstanie specjalny, przeznaczony dla wojsk amerykańskich, magazyn paliwa lotniczego, które wykorzystywane jest nie tylko do wszystkich samolotów i śmigłowców US Armed Forces, ale także czołgów, bojowych wozów piechoty, a choćby ciężarówek.

Otwarcie magazynu paliwa w Powidzu, fot. Krzysztof Wilewski

Polska zadeklarowała się ponieść koszty budowy według amerykańskich wytycznych Large Bulk Fuel Storage and Distribution Facility, czyli Wielkiego Magazynu Paliw, a nadzór nad inwestycją powierzyła Agencji Mienia Wojskowego.
Po trzech latach od rozpoczęcia budowy, 25 września, odbyła się uroczystość oddania ukończonego obiektu do użytku. Wstęgę uroczyście przecięli: szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych gen. dyw. Dariusz Mendrala, dowódca 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego gen. bryg. pil. Grzegorz Kołodziejczyk, zastępca dowódcy 21 Theater Sustainment Command gen. bryg. John P. Stanley oraz koordynator ds. logistyki EUCOM USA gen. bryg. Shane Upton.

Gen. Stanley, który reprezentował na uroczystości amerykański rząd, podkreślił, iż magazyn paliw w Powidzu ma ogromne znaczenie dla zdolności amerykańskiej armii do błyskawicznego udzielenia pomocy Polsce na wypadek zagrożenia i stanowi komplementarną inwestycję do działających „tuż obok” magazynów broni APS-2.

Otwarcie magazynu paliwa w Powidzu, fot. Krzysztof Wilewski

Jak komentował gen. Mendrala, który jest pełnomocnikiem ministra obrony narodowej ds. inwestycji realizowanych w ramach umowy o wzmocnieniu współpracy obronnej pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, magazyn paliw w Powidzu jest jedną ze 115 inwestycji, które już zostały zrealizowane (ukończone jest 55), są w trakcie budowy lub dopiero powstaną w ramach podpisanej pięć lat temu umowy. – Ten obiekt ma ogromne możliwości, składowane będzie tutaj około 6 tys. m3 paliwa lotniczego dla amerykańskich żołnierzy – wyjaśnił szef IWspSZ i podkreślił, iż Wojsko Polskie stara się, aby zaplanowane inwestycje nie tylko były przydatne dla wojsk sojuszniczych, ale także wydatnie podnosiły zdolności Sił Zbrojnych RP. – Lista inwestycji obejmuje budowę infrastruktury szkoleniowej oraz infrastruktury do utrzymania sprzętu, koszarowców – wyliczał generał.

Jak wskazał pełnomocnik ministra obrony narodowej, część przedsięwzięć jest dopiero na etapie planowania, a ich realizacja – jak chociażby budowa lotnisk do przyjęcia wsparcia i sił sojuszniczych – zakończy się do 2035 roku.

Krzysztof Wilewski
Idź do oryginalnego materiału