Kolejna blokada na szlaku z Chin do Rosji

goniec.net 1 tydzień temu

Kazachstan znacznie zaostrzył kontrole celne na przejściach z Rosją, co w praktyce spowodowało ogromne zatory i paraliż ruchu ciężarówek. Utknęło tam choćby 7500 tirów przewożących towary z Chin.

Kazachstan dostosowuje się do restrykcji UE i USA, które zakazują eksportu towarów podwójnego zastosowania (np. mikrochipy, drony, elektronika) do Rosji w kontekście wojny na Ukrainie. Od połowy września 2025 r. kazachskie służby celne kontrolują aż 99% ciężarówek podejrzewanych o przewożenie takich ładunków. To reakcja na presję Zachodu, by zablokować “szarą strefę” omijania sankcji przez trasę chińsko-kazachsko-rosyjską. W efekcie towary objęte sankcjami są opóźniane lub odsyłane, co blokuje przepływ.

W lipcu 2025 r. Rosja zaostrzyła kontrole kazachskich tirów po atakach dronów na swoje lotniska (podejrzewano dostawy komponentów z Kazachstanu). Kazachstan odpowiedział symetrycznie, wprowadzając szczegółowe inspekcje rosyjskich ładunków. Sytuację pogorszyły rosyjskie przepisy z czerwca 2025 r., wymagające cyfrowej rejestracji i QR-kodów dla kierowców z państw bezwizowych (w tym Kazachstanu), co komplikuje wjazd.

Zamknięcie granicy Polski z Białorusią (z powodu manewrów Zapad-2025 we wrześniu) zakłóciło Nowy Jedwabny Szlak. Pociągi z Chin utknęły w Kazachstanie, co zablokowało też transport do Rosji i spowodowało dodatkowe zatory drogowe.

Spotkanie prezydenta Kazachstanu Kasym-Żomarta Tokajewa z Wołodymyrem Zełenskim w USA (październik 2025) oraz umowy z USA (np. na lokomotywy za 4,2 mld USD) sugerują, iż Astana dryfuje ku Zachodowi i Ukrainie,

Rosja traci dostęp do kluczowych komponentów, Kazachstan ryzykuje utratę roli tranzytowej, ale zyskuje na nowych szlakach. Przewoźnicy rozważają trasy przez Mongolię lub bezpośrednio Chiny–Rosja.
Obie strony prowadzą rozmowy, ale eksperci przewidują dalsze opóźnienia.

Idź do oryginalnego materiału