Port Gdynia zainaugurował budowę nowoczesnego terminala intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego. Inwestycja zwiększy konkurencyjność portu, odciąży sieć drogową Trójmiasta, a także wzmocni infrastrukturę o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa Polski i wschodniej flanki NATO.
Terminal intermodalny umożliwi sprawny przeładunek kontenerów i innych ładunków pomiędzy transportem morskim, kolejowym i drogowym. To z kolei pozwoli na krótszy czas dostaw, większą efektywność operacyjną oraz ograniczenie natężenia ruchu drogowego w regionie. Budowa terminala potrwa do drugiej połowy 2026 roku.
Zakres inwestycji obejmuje budowę:
- 2,73 km nowych torów kolejowych,
- 30 tys. m² placów manewrowych,
- stacjonarnej rampy przeładunkowej przystosowanej do obsługi ciężkich pojazdów cywilnych i wojskowych.
Budując terminal intermodalny, inwestujemy nie tylko w logistykę, ale w bezpieczeństwo. To infrastruktura, która zwiększa strategiczne znaczenie Gdyni na mapie Europy. Terminal wzmocni odporność infrastrukturalną Polski i całego regionu – mówi Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Wartość projektu to blisko 75 milionów złotych, współfinansuje go Unia Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Dofinansowanie wynosi około 35 mln zł, co stanowi połowę wartości całej inwestycji.
Ten projekt to przykład, jak sprawnie przekuwamy unijne środki w realne inwestycje. Polska zajmuje drugie miejsce w UE pod względem wartości wsparcia z programu „Łącząc Europę” w obszarze mobilności wojskowej – ponad 223 mln euro – zaznacza Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Terminal będzie miał charakter dual-use, czyli infrastruktury cywilno-wojskowej. Dzięki specjalistycznym rampom i torom przystosowanym do obsługi sprzętu wojskowego, wpisuje się w unijne działania w ramach programu Military Mobility. Po zakończeniu prac Port Gdynia zyska nowoczesne zaplecze intermodalne, które będzie wspierać rozwój zrównoważonego transportu i podnosić znaczenie portu w transeuropejskiej sieci logistycznej – szczególnie na szlaku Bałtyk–Adriatyk.
Budowa terminala intermodalnego to kolejny krok w rozwoju portu, który stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny i efektywny. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem – deklaruje Przemysław Młynarczyk z Grupy NDI.
Łukasz Kamasz
UM Gdynia
fot. mat.pras./Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej