Konrad Zach: Dochodowy e-commerce w 2024 roku [komentarz]

ewp.pl 2 miesięcy temu

Zmiany, trendy i innowacje w e-commerce w 2024 roku

Zdecydowanie obecny rok w e-commerce będzie należał do tych firm, które mądrze i zwinnie wdrażają rozwiązania AI w swoich ekosystemach digital. Jestem pewien, iż etap pierwszego zauroczenia możliwościami tej technologii mamy za sobą i w tej chwili bardzo świadomie wplatamy rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji do naszych strategii rozwoju sprzedaży online.

Aplikacje wspierające optymalizację łańcucha dostaw, przyspieszające i usprawniające analizę zachowań oraz potrzeb klientów, a także umożliwiające personalizację oferty, będą najważniejsze w budowaniu przewag konkurencyjnych w e-commerce. Ważne jest również minimalizowanie barier kulturowych i językowych, co ułatwi ekspansję na zagraniczne rynki online. Te elementy będą miały najważniejsze znaczenie w nadchodzących miesiącach.

Wyzwaniem, z którym już dzisiaj borykają się firmy, jest technologiczna klęska urodzaju. Objawia się ona dostępem do tysięcy nowych rozwiązań wspierających ekosystem digital w zakresie logistyki, marketingu, obsługi klienta czy cross-borderu. Mnogość dostawców technologii i usług z tych obszarów może powodować dyskomfort, a choćby paraliż decyzyjny wśród osób odpowiedzialnych za rozwój ekosystemów e-commerce

Największe wyzwania i trudności dla ikomersiaków w 2024 roku

Myślę, iż najbliższy czas przyniesie przedsiębiorcom i przedsiębiorczyniom z branży e-commerce różnorodne wyzwania. Pierwsze z nich, niezmienne od wybuchu pandemii koronawirusa w marcu 2020 r., to zmiana zwyczajów zakupowych konsumentów czy galopująca digitalizacja wielu branż, w której mniej elastyczne firmy nie radzą sobie z tempem rozwoju technologii oraz oczekiwań klientów. Wyzwania ekonomiczne wynikające z pandemii oraz wojny w Ukrainie również będą miały znaczący wpływ na sektor e-commerce.

Kolejnym wyzwaniem, z którym już dzisiaj borykają się firmy, jest technologiczna klęska urodzaju. Objawia się ona dostępem do tysięcy nowych rozwiązań wspierających ekosystem digital w zakresie logistyki, marketingu, obsługi klienta czy cross-borderu. Mnogość dostawców technologii i usług z tych obszarów może powodować dyskomfort, a choćby paraliż decyzyjny wśród osób odpowiedzialnych za rozwój ekosystemów e-commerce.

Tempo rozwoju technologii (nie tylko AI) oraz niska bariera kosztowa i operacyjna pozwalająca na jej szybką implementację i zderzenie z rynkiem powinna wyostrzyć w nas zdolność i odwagę do szybkiego reagowania na innowacje oraz ich wprowadzanie dzień przed konkurencją

Najczęstsze błędy w e-commerce – co warto wyeliminować

Gdy obserwuję rozwój internetowych kanałów sprzedaży B2C i B2B moich klientów, zauważam, iż obszar najczęściej popełnianych błędów nie zmienił się istotnie na przestrzeni ostatnich dwóch czy trzech lat. Niezmiennie najważniejsze jest skuteczne budowanie propozycji wartości oferowanych produktów i usług, permanentna analiza zachowań i oczekiwań klientów czy automatyzacja procesów, które wpływają na rynkową atrakcyjność marki. Równie ważna jest gotowość do zmian powodowanych wyższą świadomością konsumentów online oraz dostępem do coraz bardziej zaawansowanej technologii wspierającej e-commerce.

Tym, co z roku na rok uwypukla te błędy, jest z kolei demokratyzujący się dostęp do rozwiązań technologicznych, marketingowych czy logistycznych, za pomocą którego coraz częściej mniejsze, bardziej elastyczne firmy wyprzedzają swoją dotychczasową konkurencję, niejednokrotnie zmieniając układ sił w danej branży czy na danym rynku geograficznym.

Co warto poprawić lub zoptymalizować do końca 2024 roku

Tempo rozwoju technologii (nie tylko AI) oraz niska bariera kosztowa i operacyjna umożliwiająca jej szybką implementację, a także zderzenie z rynkiem powinny wyostrzyć w nas zdolność i odwagę do szybkiego reagowania na innowacje oraz ich wprowadzanie dzień przed konkurencją. To podejście, które bardzo mocno polecam wszystkim ikomersiakom, idealnie opisuje cytat mojego ulubionego bohatera, Mistrza Yody: „No. Do or do not. There is no try”.


Artykuł pochodzi z e-booka „Dochodowy e-commerce 2024”. Kliknij w baner i pobierz.


Idź do oryginalnego materiału