Günther Grundmann, urodzony w 1892 roku historyk sztuki, pełnił w latach 30. i 40. funkcję konserwatora zabytków na Dolnym Śląsku. Znał jak mało kto bogactwo zamków, pałaców, kościołów i klasztorów tej ziemi. W czasie wojny jego obowiązki uległy dramatycznemu poszerzeniu – stał się osobą odpowiedzialną za zabezpieczanie i ukrywanie najcenniejszych dóbr kultury przed zbliżającym się frontem. To właśnie on nadzorował wywóz obrazów, rzeźb, rękopisów i kosztowności do podziemnych schowków i prowincjonalnych rezydencji. Jego działalność miała jednak również ciemny wymiar – część przewożonych dzieł pochodziła z terenów okupowanej Polski i znajdowała się pod jego nadzorem, w oczekiwaniu na wywóz do Rzeszy. W konsekwencji Grundmann jest postacią dwuznaczną: z jednej strony chronił zabytki, z drugiej – uczestniczył w systemie grabieży kultury. Był przy tymradykalnym nazistą, a jego decyzje bezpośrednio wpływały na losy lokalnych r
Listy Grundmanna – największa zagadka Karkonoszy i Dolnego Śląska?
Günther Grundmann, urodzony w 1892 roku historyk sztuki, pełnił w latach 30. i 40. funkcję konserwatora zabytków na Dolnym Śląsku. Znał jak mało kto bogactwo zamków, pałaców, kościołów i klasztorów tej ziemi. W czasie wojny jego obowiązki uległy dramatycznemu poszerzeniu – stał się osobą odpowiedzialną za zabezpieczanie i ukrywanie najcenniejszych dóbr kultury przed zbliżającym się frontem. To właśnie on nadzorował wywóz obrazów, rzeźb, rękopisów i kosztowności do podziemnych schowków i prowincjonalnych rezydencji. Jego działalność miała jednak również ciemny wymiar – część przewożonych dzieł pochodziła z terenów okupowanej Polski i znajdowała się pod jego nadzorem, w oczekiwaniu na wywóz do Rzeszy. W konsekwencji Grundmann jest postacią dwuznaczną: z jednej strony chronił zabytki, z drugiej – uczestniczył w systemie grabieży kultury. Był przy tymradykalnym nazistą, a jego decyzje bezpośrednio wpływały na losy lokalnych r