Metafora: ReFantazio to nie jest gra typu horror — to fantasy RPG z historią, która z biegiem czasu staje się coraz lepsza, oraz systemem walki, który jest złożony i satysfakcjonujący. Ale ilekroć spotykam „ludzi”, potwory, których wygląd w niczym nie przypomina żadnego człowieka, jakiego kiedykolwiek widziałem w życiu, czuję się jak Metafora należy do obu gatunków.
[Ed. note: The following contains spoilers for some of the enemy designs in Metaphor: ReFantazio.]
Pierwszy duży loch, do którego wejdziesz Metafora zaczyna się od huku. Żołnierze, którzy szarżują przed tobą w bitwie, zostają niemal natychmiast zamordowani przez masywne, unoszące się w powietrzu stworzenie z wieloma humanoidalnymi rękami i nogami, twarzą przypominającą czaszkę ze skrzydłami i rogami wystającymi na zewnątrz oraz tułowiem owiniętym w czerwoną skorupkę przypominającą jajo.
„Oto jest” – mówi cicho twój nowy towarzysz Strohl. „To… człowiek”.
To nie jedyny typ człowieka Metafora: ReFantazio. W tym lochu spotykasz innych mniejszych ludzi, którzy są ociężałymi, dwunożnymi stworzeniami, których torsy są otoczone masywnymi białymi skorupkami jaj. I nie chodzi tylko o ten jeden loch. Wszystkie miasta w Metafora są regularnie terroryzowani przez tych ludzi i nikt nie wie dlaczego. I w jakiś sposób każdy człowiek wygląda dziwaczniej niż poprzedni.
Jajko stało się tematem projektów ludzi, ponieważ jest to projekt jednej z bardziej uderzających wczesnych walk z ludzkimi bossami. Oto oficjalna grafika omawianego jajecznego potwora:
Nie wiem, czego się spodziewałem, włamując się do skorupy jajka tego potwora, ale nie była to banda opancerzonych żab-żołnierzy siedzących wokół drewnianego stołu. Mam już około 35 godzin gry i jak dotąd obecność tych potworów – i powód, dla którego wszyscy nazywają je „ludźmi” – nie została jeszcze wyjaśniona. Oni po prostu Patrzeć tak. To przerażające, ale też imponujące.
Komplementowałem tę grę za oryginalność w projektowaniu potworów moim kolegom, ale oni natychmiast zwrócili mi uwagę, iż te potwory są bardzo wyraźnie inspirowane dziełami holenderskiego malarza Hieronima Boscha z XVI wieku. Konkretnie jego malarstwo Ogród rozkoszy ziemskich wydaje się mieć ogromny wpływ na tę grę i jej przerażających ludzi.
Oryginalny obraz Boscha jest ogromny i ma prawie 4 metry szerokości; jest potrójny, z Ogrodem Edenu przedstawionym na panelu po lewej stronie, światem ludzi pośrodku i piekłem po prawej stronie. Na tym skrajnie prawym panelu ukazano inspirację jajowatym potworem oraz wieloma innymi dziwacznie wyglądającymi istotami, które wydają się pasować do koncepcji piekła Boscha.
Być może nie wiem jeszcze, o co w fikcji chodzi z tymi potworami, ale przynajmniej teraz wiem, skąd wzięły się te projekty, i fajnie było znaleźć podobieństwa między różnymi ludźmi w tej grze a projektami przedstawionymi w książce Boscha obrazy. Więc jeżeli ty też grasz Metaforaokazuje się, iż miałeś tajną lekcję historii sztuki.