Nowa podstawa programowa: projekty dla szkół gotowe

upday.com 5 godzin temu
W Instytucie Badań Edukacyjnych zakończyły się prace nad projektami nowych podstaw programowych dla przedszkola i większości przedmiotów w szkołach podstawowych – poinformował Instytut. To etap reformy zapowiadanej przez ministerstwo edukacji. PAP

Instytut Badań Edukacyjnych zakończył prace nad projektami nowej podstawy programowej dla przedszkoli i szkół podstawowych. We wtorek na stronie IBE-PIB ukazały się projekty dla większości przedmiotów, które mają zrewolucjonizować polską edukację.

Opublikowane zostały projekty podstaw programowych dla 17 przedmiotów, w tym wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, matematyki, historii, informatyki i edukacji obywatelskiej. Każdy projekt przeszedł recenzje co najmniej czterech niezależnych ekspertów.

Harmonogram reformy edukacji

Projekty z pięciu pozostałych przedmiotów - przyrody, biologii, chemii, fizyki i geografii - zostaną opublikowane później. Nowa podstawa programowa ma zacząć obowiązywać stopniowo od września 2026 roku w klasach pierwszych i czwartych szkół podstawowych.

Rok później, od września 2027 roku, nowa podstawa obejmie pierwsze klasy szkół ponadpodstawowych i kolejne dwa roczniki podstawówek. Zgodnie z założeniami reformy, w 2031 roku przeprowadzony zostanie nowy egzamin ósmoklasisty i nowa matura.

Zespoły ekspertów

Nad projektami pracowało ponad 200 ekspertów w ramach 22 zespołów, w tym nauczyciele praktycy, przedstawiciele środowiska akademickiego oraz stowarzyszeń ze wszystkich regionów Polski. W każdym zespole byli nauczyciele na co dzień pracujący w szkole z uczniami.

Prace nad reformą rozpoczęto wiosną 2024 roku, kiedy MEN powierzyło IBE-PIB opracowanie profilu absolwenta dla przedszkoli i szkół podstawowych. Ten profil stał się punktem wyjścia do przygotowania nowej podstawy programowej.

Rewolucja w nauczaniu języka polskiego

Nowa podstawa języka polskiego ma odpowiedzieć na pogłębiający się kryzys czytelnictwa w polskich szkołach. Efekty uczenia się podzielono na siedem obszarów, w tym komunikację, odbiór, świadomość językową i praktyki lekturowe.

W klasach IV-VI uczniowie mają poznać fragmenty Biblii, mity, baśnie i legendy oraz przeczytać utwory patriotyczne jak "Mazurek Dąbrowskiego" i "Rotę". Co roku mają przeczytać co najmniej cztery dłuższe teksty wybrane wspólnie przez nauczyciela i uczniów.

"Stawiamy na to, co może stać się zaproszeniem do czytania: sprawczość i autonomię", napisała dr Kinga Białek z IBE-PIB. Lista 108 przykładowych tekstów obejmuje 76 utworów narracyjnych i dramatycznych oraz 28 tekstów publicystycznych i literatury faktu.

Historia w tradycyjnym układzie

W projekcie podstawy programowej historii zachowano liniowy układ treści od starożytności do współczesności z naciskiem na dzieje Polski. Dużo miejsca poświęcono historii XX i XXI wieku - naukę w VII klasie uczniowie rozpoczynają od I wojny światowej.

"Projekt wyraźnie dowartościowuje historię ojczystą oraz budowanie przynależności do wspólnoty państwowej", ocenił dr Marek Białokur z Uniwersytetu Opolskiego. Wzmocniono też perspektywę społeczną: kulturę, gospodarkę i dzieje kobiet.

Dalsze etapy reformy

Wysłuchanie publiczne odbędzie się w czwartek i piątek tego tygodnia, dotyczyć będzie wszystkich przedmiotów z wyjątkiem pięciu, które zostaną opublikowane później. Projekty zostaną następnie przekazane do Ministerstwa Edukacji Narodowej wraz z raportem.

MEN po przeprowadzeniu konsultacji społecznych zadecyduje o ostatecznym kształcie podstaw programowych. Jesienią tego roku wyłonieni zostaną eksperci, którzy przygotują podstawę programową dla szkół ponadpodstawowych.

Źródła wykorzystane: "PAP" Uwaga: Ten artykuł został zredagowany z pomocą Sztucznej Inteligencji.

Idź do oryginalnego materiału