Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie przygotowuje nową wystawę stałą, która zachwyci miłośników awiacji. Otwarcie ekspozycji „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” zaplanowano na koniec wakacji 2025 roku w nowo oddanym do użytku Hangarze nr 5. Na powierzchni ponad 3000 m² zwiedzający będą mogli podziwiać prawdziwe perły przestworzy – od szybowców po samoloty cywilne i sportowe.







Historia polskiego lotnictwa w pigułce
Nowa wystawa opowie o dziejach polskiego lotnictwa cywilnego – od pionierskich czasów po współczesność. Skupi się na sukcesach polskich pilotów i konstruktorów, którzy przez lata budowali prestiż rodzimej awiacji. Jak podkreśla Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego, ekspozycja ma nie tylko edukować, ale i inspirować, szczególnie młode pokolenie, przypominając o wybitnych postaciach wartych naśladowania.
Perły szybowictwa i lotnictwa sportowego
W Hangarze nr 5 realizowane są prace nad budową ekspozycji, a do muzeum zwożone są odrestaurowane eksponaty. Wśród nich znajdą się wyjątkowe polskie szybowce, takie jak WWS Wrona bis, IS-B Komar 49, IS-A Salamandra, IS-C Żuraw, IS-1 Sęp czy SZD-9 Bocian. Prawdziwymi perełkami będą:
- PW-5 Smyk – prototyp szybowca uznanego przez Międzynarodową Federację Lotniczą za maszynę klasy światowej,
- S-1 Swift – przełomowy projekt akrobacyjny z lat 90., który zainspirował kolejne innowacje,
- IS-4 Jastrząb – szybowiec akrobacyjny osiągający prędkość 450 km/h.
Nie zabraknie także reliktów początków lotnictwa, jak zrekonstruowana lotnia Czesława Tańskiego z 1895 roku czy replika szybowca SL-1 Akar, na którym Tadeusz Karpiński triumfował w 1923 roku.
Samoloty cywilne i ich historie
Oprócz szybowców zwiedzający zobaczą unikatowe samoloty, m.in.:
- PZL-106 Kruk – pierwszy polski samolot rolniczy z hermetyczną kabiną,
- CSS S-13 – wielozadaniowy samolot sanitarny z miejscem na nosze,
- Albatros B.II – maszyna z 1919 roku w malowaniu reklamującym fabrykę E. Wedel,
- RWD-8 – replika najpopularniejszego przedwojennego samolotu,
- PZL-104 Wilga – powojenny hit, na którym Polacy zdobywali medale w mistrzostwach świata.
Wystawę wzbogacą także maszyny amatorskie, np. Kukułka Eugeniusza Pieniążka – samolot, którym uciekł z PRL – oraz projekty Jarosława Janowskiego, w tym J-1 Prząśniczka i J-5 Marco.
Siedem tematów, jedno dziedzictwo
Ekspozycja została podzielona na siedem obszarów tematycznych:
- Początki lotnictwa w Polsce,
- Szybownictwo i lotnictwo sportowe,
- Kobiety w lotnictwie polskim,
- Lotnictwo amatorskie,
- Lotnictwo usługowe (pocztowe, sanitarne, agrolotnictwo),
- Polskie linie lotnicze LOT,
- Spadochroniarstwo, lotniarstwo i modelarstwo lotnicze.
Oprócz maszyn zwiedzający zobaczą dokumenty, zdjęcia, mundury, puchary i odznaczenia.
Wydarzenie roku dla miłośników lotnictwa
Przygotowania do wystawy rozpoczęto już w 2022 roku, odnawiając najważniejsze eksponaty. „To niezmiernie interesujący proces twórczy, którym chcemy dzielić się z sympatykami lotnictwa” – mówi Zuzanna Kaczorowska, Specjalista ds. promocji i marketingu. Otwarcie „Z wiatrem i pod wiatr” będzie jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2025 roku. Muzeum na bieżąco informować będzie o postępach prac.
Fot. Muzeum Lotnictwa