Nowa wystawa stała w Muzeum Lotnictwa Polskiego: „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”

ikc.pl 4 godzin temu

Ilustrowany Kurier Codzienny IKC

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie przygotowuje nową wystawę stałą, która zachwyci miłośników awiacji. Otwarcie ekspozycji „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” zaplanowano na koniec wakacji 2025 roku w nowo oddanym do użytku Hangarze nr 5. Na powierzchni ponad 3000 m² zwiedzający będą mogli podziwiać prawdziwe perły przestworzy – od szybowców po samoloty cywilne i sportowe.

Historia polskiego lotnictwa w pigułce

Nowa wystawa opowie o dziejach polskiego lotnictwa cywilnego – od pionierskich czasów po współczesność. Skupi się na sukcesach polskich pilotów i konstruktorów, którzy przez lata budowali prestiż rodzimej awiacji. Jak podkreśla Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego, ekspozycja ma nie tylko edukować, ale i inspirować, szczególnie młode pokolenie, przypominając o wybitnych postaciach wartych naśladowania.

Perły szybowictwa i lotnictwa sportowego

W Hangarze nr 5 realizowane są prace nad budową ekspozycji, a do muzeum zwożone są odrestaurowane eksponaty. Wśród nich znajdą się wyjątkowe polskie szybowce, takie jak WWS Wrona bis, IS-B Komar 49, IS-A Salamandra, IS-C Żuraw, IS-1 Sęp czy SZD-9 Bocian. Prawdziwymi perełkami będą:

  • PW-5 Smyk – prototyp szybowca uznanego przez Międzynarodową Federację Lotniczą za maszynę klasy światowej,
  • S-1 Swift – przełomowy projekt akrobacyjny z lat 90., który zainspirował kolejne innowacje,
  • IS-4 Jastrząb – szybowiec akrobacyjny osiągający prędkość 450 km/h.

Nie zabraknie także reliktów początków lotnictwa, jak zrekonstruowana lotnia Czesława Tańskiego z 1895 roku czy replika szybowca SL-1 Akar, na którym Tadeusz Karpiński triumfował w 1923 roku.

Samoloty cywilne i ich historie

Oprócz szybowców zwiedzający zobaczą unikatowe samoloty, m.in.:

  • PZL-106 Kruk – pierwszy polski samolot rolniczy z hermetyczną kabiną,
  • CSS S-13 – wielozadaniowy samolot sanitarny z miejscem na nosze,
  • Albatros B.II – maszyna z 1919 roku w malowaniu reklamującym fabrykę E. Wedel,
  • RWD-8 – replika najpopularniejszego przedwojennego samolotu,
  • PZL-104 Wilga – powojenny hit, na którym Polacy zdobywali medale w mistrzostwach świata.

Wystawę wzbogacą także maszyny amatorskie, np. Kukułka Eugeniusza Pieniążka – samolot, którym uciekł z PRL – oraz projekty Jarosława Janowskiego, w tym J-1 Prząśniczka i J-5 Marco.

Siedem tematów, jedno dziedzictwo

Ekspozycja została podzielona na siedem obszarów tematycznych:

  1. Początki lotnictwa w Polsce,
  2. Szybownictwo i lotnictwo sportowe,
  3. Kobiety w lotnictwie polskim,
  4. Lotnictwo amatorskie,
  5. Lotnictwo usługowe (pocztowe, sanitarne, agrolotnictwo),
  6. Polskie linie lotnicze LOT,
  7. Spadochroniarstwo, lotniarstwo i modelarstwo lotnicze.

Oprócz maszyn zwiedzający zobaczą dokumenty, zdjęcia, mundury, puchary i odznaczenia.

Wydarzenie roku dla miłośników lotnictwa

Przygotowania do wystawy rozpoczęto już w 2022 roku, odnawiając najważniejsze eksponaty. „To niezmiernie interesujący proces twórczy, którym chcemy dzielić się z sympatykami lotnictwa” – mówi Zuzanna Kaczorowska, Specjalista ds. promocji i marketingu. Otwarcie „Z wiatrem i pod wiatr” będzie jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2025 roku. Muzeum na bieżąco informować będzie o postępach prac.

Fot. Muzeum Lotnictwa

Idź do oryginalnego materiału