Nowacka o pracach domowych: młodzież ma więcej czasu

upday.com 2 godzin temu
Zdaniem ministry edukacji Barbary Nowackiej z raportu IBE dotyczącego prac domowych wyłania się pozytywny efekt zmian: młodzież ma więcej czasu. Szefowa MEN jednocześnie zaznaczyła, iż czeka na rekomendacje instytutu, po których podejmie decyzję co dalej z pracami domowymi. PAP

Instytut Badań Edukacyjnych przekazał minister edukacji Barbarze Nowackiej pozytywny raport o zmianach w zadawaniu prac domowych. Ponad 60 proc. dyrektorów szkół i ponad 50 proc. nauczycieli uważa, iż dzieci mają w tej chwili więcej czasu w odpoczynek, zabawę i aktywność fizyczną.

Według 52 proc. nauczycieli wprowadzone zmiany zmniejszyły obciążenia uczniów obowiązkami edukacyjnymi. Ewaluacja pokazała również, iż stres wśród uczniów zmalał, a brak zadań domowych nie odbił się negatywnie na wynikach ósmoklasistów.

Pozytywne i negatywne efekty

"Widać pozytywny efekt tego, iż młodzież ma po prostu więcej czasu" - powiedziała dziennikarzom ministra edukacji, komentując raport IBE. Nowacka przypomniała, jak wcześniej podstawa programowa była tak przeładowana, iż młodzież nie miała czasu w zastanowienie się nad materiałem i budowały się nierówności.

Jednocześnie ponad dwie trzecie nauczycieli uważa, iż osłabła motywacja uczniów do odrabiania prac domowych i ich samodzielność w procesie uczenia się. Nowacka zaznaczyła, iż docierają do niej głosy nauczycieli mówiących o braku narzędzi.

Plany minister i rekomendacje

"Czekam na te rekomendacje, żeby móc z państwem porozmawiać o tym, czy zmieniamy coś i w jakim kierunku, o ile tak" - powiedziała Nowacka. Minister zwróciła się do IBE nie tylko o analizę wpływu zmian na uczniów, ale też o konkretne rekomendacje.

Odnosząc się do spadku motywacji, Nowacka zauważyła, iż nauczyciele robią teraz uczniom znacznie więcej kartkówek niż przed wprowadzeniem zmian. Dodała, iż kartkówka realnie sprawdza wiedzę ucznia, a nie kompetencje rodzica, jak często było wcześniej z pracami domowymi.

Obecne przepisy o pracach domowych

Od kwietnia 2024 r. obowiązują przepisy ograniczające zadawanie prac domowych w podstawówkach. W klasach I-III nie zadaje się prac domowych pisemnych i praktyczno-technicznych, z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. W klasach IV-VIII prace domowe mogą być zadawane, ale nie są obowiązkowe, a zamiast oceny uczeń otrzymuje informację o tym, co zrobił dobrze i co wymaga poprawy.

Źródła wykorzystane: "PAP" Uwaga: Ten artykuł został zredagowany z pomocą Sztucznej Inteligencji.

Idź do oryginalnego materiału