PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni podpisała umowę z Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu na kompleksowy remont dwóch trałowców: ORP Drużno oraz ORP Wigry. Kontrakt ten jest kontynuacją współpracy po wcześniejszych remontach ORP Mamry i ORP Necko. Obie jednostki zostaną poddane zarówno naprawom średnim, jak i dokowym, co obejmuje szeroki zakres prac modernizacyjnych.
Podpisanie umowy na remont dwóch trałowców to istotny krok w umacnianiu współpracy między PGZ Stocznią Wojenną a Marynarką Wojenną RP.
Podpisanie umowy na remont trałowców to kolejny krok w umacnianiu pozycji PGZ Stoczni Wojennej jako kluczowego partnera Marynarki Wojennej RP – podkreślił Marcin Ryngwelski, Prezes PGZ Stoczni Wojennej.
Dodał również, iż zakres prac jest kompleksowy, obejmując zarówno naprawy, jak i modernizacje, co świadczy o zaufaniu, jakim darzy stocznię Marynarka Wojenna.
Modernizacja ORP Drużno (641): nowe systemy i przegląd kadłuba
W ramach umowy, ORP Drużno przejdzie modernizację wynikającą z doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji wcześniej zmodernizowanych jednostek tego samego typu. Prace obejmą między innymi modernizację systemu chłodzenia wodą morską oraz systemu sprężonego powietrza, w tym montaż nowych sprężarek. Ponadto, przeprowadzony zostanie przegląd i konserwacja kadłuba oraz kluczowych urządzeń, w tym systemów broni podwodnej. Prace dotyczyć będą także systemów łączności, które zostaną zmodernizowane.
Gruntowna modernizacja ORP Wigry (644): wymiana silników i nowa elektrownia okrętowa
Prace na ORP Wigry będą bardziej rozległe. Zakres modernizacji obejmuje wymianę głównych silników oraz przekładni, a także całej elektrowni okrętowej, w tym agregatów prądotwórczych, głównych tablic rozdzielczych i automatyki okrętowej. Jednostka zostanie również wyposażona w nowe sprężarki oraz zmodernizowane systemy okrętowe, co obejmuje nowoczesne systemy nawigacji i łączności.
Trałowce projektu 207: niezastąpione w operacjach przeciwminowych
ORP Drużno i ORP Wigry to trałowce bazowe projektu 207, które odgrywają kluczową rolę w wykrywaniu i neutralizacji min. Projekt 207 jest znany z nowatorskich technologii minimalizacji pola magnetycznego, co jest najważniejsze w operacjach przeciwminowych.
Trałowce te zostały zbudowane w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, a ich służba rozpoczęła się na początku lat 90. Obie jednostki są częścią 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującej w Świnoujściu.
mn