Nowy U-Hawk™ został zaprezentowany podczas targów AUSA 2025 i już teraz budzi duże zainteresowanie branży obronnej oraz ekspertów od technologii lotniczych.
W nowej wersji klasyczny kokpit został zastąpiony sterowanymi drzwiami typu „clamshell” oraz rampą, co pozwala na łatwiejszy załadunek i zwiększa funkcjonalność statku powietrznego. Tradycyjne układy sterowania lotem wymieniono na trzeciej generacji system fly-by-wire, zintegrowany z autorskim systemem autonomii MATRIX™ opracowanym przez Sikorsky.
Dzięki tym rozwiązaniom śmigłowiec może wykonywać loty całkowicie bez załogi, a jego obsługa sprowadza się do kontroli przez operatora dzięki tabletu – od startu po lądowanie. System MATRIX samodzielnie opracowuje plan lotu, wykorzystując zestaw sensorów i algorytmów zapewniających bezpieczną nawigację choćby w trudnych warunkach.
https://korso.pl/wiadomosci/coraz-mniej-szczepien-coraz-wiecej-zachorowan-szokujace-dane-z-mieleckiego-sanepidu/Jnv6uJjxGiiLTc6RomSRWiększa przestrzeń i nowe możliwości operacyjne
Nowa kabina U-Hawka oferuje większą przestrzeń ładunkową i elastyczność zastosowań. Śmigłowiec umożliwia m.in.:
- transport dłuższych ładunków, w tym pocisków rakietowych,
- wjazd i wyjazd bezzałogowych pojazdów naziemnych,
- przewóz zapasów w systemie roll-on/roll-off,
- odpalanie rojów dronów rozpoznawczych lub uderzeniowych,
- przenoszenie dodatkowych zbiorników paliwa, które wydłużają zasięg misji choćby do 1600 mil morskich lub 14 godzin lotu bez tankowania.
Podobnie jak jego pierwowzór UH-60L, U-Hawk zachował możliwość bocznego załadunku oraz podnoszenia ładunków zewnętrznych do 4 080 kg dzięki haka.
Nowy wymiar logistyki wojskowej
„Sikorsky wprowadza rozwiązanie XXI wieku, przekształcając UH-60L Black Hawki w pełni autonomiczne platformy użytkowe” – powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky.
„Prototyp powstał w mniej niż rok, a modyfikacje przekształcające śmigłowiec załogowy w UAS wielozadaniowy można wdrożyć na dużą skalę gwałtownie i przy rozsądnych kosztach. U-Hawk kontynuuje dziedzictwo Black Hawka jako światowego lidera wśród śmigłowców użytkowych i otwiera nowe możliwości w ramach systemów bezzałogowych.”
Projekt prowadzi zespół Sikorsky Innovations, który odpowiada za wszystkie modyfikacje strukturalne i konwersję UH-60L w konfigurację bezzałogową. Pierwszy lot U-Hawka zaplanowano na 2026 rok.
Kosztowo efektywny system UAS
Rezygnacja z kokpitu, foteli i stanowisk załogi sprawiła, iż U-Hawk™ stał się pierwszym w pełni autonomicznym śmigłowcem użytkowym typu Black Hawk.
U-Hawk to efektywny kosztowo UAS, wykorzystujący wspólne elementy floty UH-60, a bezzałogowa konstrukcja redukuje koszty operacyjne i serwisowe – wyjaśnia Igor Cherepinsky, dyrektor Sikorsky Innovations. - Skoncentrowaliśmy się na optymalizacji retrofitów, projektując komputery zarządzania pojazdem, elementy siłowników i modyfikacje kadłuba, które zostaną włączone w przyszłe modyfikacje i produkcję rodziny UAS.