Nowy rekord pociągów China Railway Express

agencja-informacyjna.com 3 dni temu
Zdjęcie: China Railway Express


Agencja Informacyjna: Jednym z głównych sposobów towarowego transportu kolejowego między Chińska republika Ludową a Europą jest kolej China Railway Express. Jej główną trasą Kanał Wschodni.

Spis

Czym jest Kanał Wschodni?
Co to jest China Railway Express?
Jakie trasy wykorzystuje China Railway Express?
Co to jest kanał wschodni?
Jakie państwa uczestniczą w inicjatywie Jednego Pasa i Jednej Drogi?
Co to jest Inicjatywa Pasa i Szlaku?
Kto jest autorem idei Inicjatywy Pasa i Szlaku?
Co jest celem Inicjatywy Pasa i Szlaku?

Czym jest Kanał Wschodni?

Od początku 2025 roku, przez „Kanał Wschodni”, w ramach China Railway Express kursowało ponad 3.000 pociągów, przewożąc ponad 300.000 TEU różnych towarów, co stanowi 26,6 proc, całkowitej liczby pociągów krajowych, z czego liczba pociągów powrotnych stanowi 33,1 proc. całości krajowej.

„Korytarz Wschodni” China Railway Express składa się z terminali kolejowych w Manzhouli, Suifenhe i Tongjiangu. Liczba tras wzrosła do 27, obejmując 14 państw, takich jak m. in. Rzeczypospolita Polska, Republika Federalna Niemiec i Królestwo Niderlandów, i łącząc ponad 60 miast w Chinach, w tym Changsha, Zhengzhou, Chengdu i Suzhou. Towary transportowane obejmują 12 kategorii, takich jak produkty elektroniczne, akcesoria lotnicze, towary ogólne oraz produkty przemysłu lekkiego i tekstylnego, zboże i olej sojowy.

Co to jest China Railway Express?

China Railway Express (CR Express) znany jako „stalowa karawana wielbłądów” towarowe pociągi kolejowe, przemieszczające się na trasie „pasa i drogi”. Pierwszy pociąg China Railway Express ruszył w podróż 19 marca 2011 roku. Ta trasa kolejowa zapewnia punktualne i bezpieczne odjazdy każdego pociągu, przewożącego towary między Azją i Europą. Jest to trzeci środek transportu, obok transportu lotniczego i morskiego, znany również jako „pas i droga na kolei”. Służy do wymiary towarowej pomiędzy Chińską Republiką Ludową, państwami azjatyckimi i europejskimi.

China Railway Express kursuje zgodnie z ustaloną częstotliwością, trasą, rozkładem i pełnym czasem kursowania i kursuje między Chińską Republika Ludową i Europą, a także państwami położonymi wzdłuż Pasa i Szlaku. Międzynarodowe pociągi kursują pomiędzy dworcami w Xi’an, Suzhou, Yiwu, Shenzhen Yantian Port, Zhengzhou, Chengdu itp. w Chińskiej Republice Ludowej i dworcami w Europie.

Jakie trasy wykorzystuje China Railway Express?

Kolej China-Europe Railway Express utworzyła 3 duże kanały transportowe na zachodzie, w środku i na wschodzie, uruchomiła 82. trasy operacyjne i dociera do ponad 204. miast w 24 państwach europejskich. Trzy główne kanały China Railway Express to: Kanał Zachodni: pierwsze przejście: port Alashankou (Horgos) w Sinciangu, połączenie z Rosyjską Koleją Syberyjską przez Kazachstan, Białoruś, Polskę, Niemcy itd. do innych państw w Europie, drugie przejście: port Khorgos (Alashankou), przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran lub alternatywnie przez Morze Kaspijskie, Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Bułgarię albo przez Turgat (Irkeshtam), trzecie przejście: połączenie z Koleją Chińsko-Kirgisko-Uzbekistan, przez Kirgistan, Uzbekistan, Turkmenistan, Iran, Turcję do państw w Europie, kanał środkowy: portu Erenhot w Mongolii Wewnętrznej, łączy się z rosyjską koleją syberyjską przez Mongolię i dociera do państw europejskich, kanał wschodni: port Manzhouli (Suifenhe, Heilongjiang) w Mongolii Wewnętrznej, łączy się z rosyjską koleją syberyjską i dotrzyj do państw europejskich.

Co to jest kanał wschodni?

Trasa Kanału Wschodnieo (Eastbound Channel) biegnie przez 3 główne terminale: Manzhouli, Suifenhe i Tongjiang. Obsługuje 27 tras, prowadzących do 14 państw, w tym do Polski.

Jakie państwa uczestniczą w inicjatywie Jednego Pasa i Jednej Drogi?

W inicjatywie Jednego Pasa i Jednej Drogi uczestniczy kilkadziesiąt państw: 12 państw Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ang. Association of South-East Asian Nations ASEAN)(Chińska Republika Ludowa,Mongolia, Republika Singapuru, Malezja, Republika Indonezji, Republika Związku Mjanmy (dawniej Birma), Królestwo Tajlandii, Laotańska Republika Ludowo-Demokratyczna, Królestwo Kambodży, Socjalistyczna Republika Wietnamu, Państwo Brunei Darussalam, Republika Filipin), 18 państw Azji Zachodniej (Islamska Republika Iranu, Republika Iraku, republika Turcji, Syryjska Republika Arabska, Haszymidzkie Królestwo Jordanii, Republika Libańska, Państwo Izrael, Państwo Palestyna, Królestwo Arabii Saudyjskiej, Republika Jemeńska, Sułtanat Omanu, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Państwo Katar, Państwo Kuwejt, Królestwo Bahrajnu, Republika Grecka, Republika Cypryjska, Półwysep Synaj w Egipcie), 8 państw Azji Południowej (Republika Indii, Islamska Republika Pakistanu, Ludowa Republika Bangladeszu, Islamski Emirat Afganistanu, Demokratyczno-Socjalistyczna Republika Sri Lanki, Republika Malediwów, Federalna Demokratyczna Republika Nepalu, Królestwo Bhutanu), 5 państw Azji Środkowej (Republika Kazachstanu, Republika Uzbekistanu, Republika Turkmenistanu, Republika Tadżykistanu, Republika Kirgiska), 7 państw Wspólnoty Niepodległych Państw (Federacja Rosyjska, Ukraina, Republika Białorusi, Gruzja, Republika Azerbejdżanu, Republika Armenii, Republika Mołdawii) i 16 krajów Europy Środkowej i Wschodniej (Rzeczpospolita Polska, Republika Litewska, Republika Estońska, Republika Łotewska, Republika Czeska, Republika Słowacka, Węgry, Republika Słowenii, Republika Chorwacji, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Republika Serbii, Republika Albanii, Rumunia, Republika Bułgarska, Republika Macedonii Północnej).

Co to jest Inicjatywa Pasa i Szlaku?

Inicjatywa Pasa i Szlaku (ang. Belt and Road Initiative) inaczej „Jeden pas, jedna droga”, lub Pas i Szlak (ang. One Belt, One Road; chiń. 一带一路)– współczesne przedsięwzięcie Chińskiej Republiki Ludowej, którego celem w zamierzeniu jest reaktywacja idei Jedwabnego Szlaku (dawny system dróg handlowych, wykorzystywany od III wieku p.n.e. do XVII wieku n.e., łączący Chiny, Europę, ówczesną Persję i Indie).

Kto jest autorem idei Inicjatywy Pasa i Szlaku?

Inicjatywa Pasa i Szlaku została przedstawiona jako strategiczny projekt ekonomiczny i inicjatywa polityczna przez przewodniczącego Xi Jinpinga Xi Jinping – sekretarz generalny Komunistycznej Partii Chin i przewodniczący Chińskiej Republiki Ludowej w 2013 roku. Przedsięwzięcie polega na na rozbudowie sieci infrastruktury łączącej Chińską Republikę Ludową, państwa Azji Środkowej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Europy.

Co jest celem Inicjatywy Pasa i Szlaku?

Celem jest realizacja współpracy pomiędzy uczestnikami, w zakresie projektów o charakterze infrastrukturalnym oraz finansowych. Jeden z głównych korytarzy łączących Chińską Republikę Ludową z Europą Zachodnią jest tzw. Korytarz Północny, który wiedzie przez Federację Rosyjską, Republikę Białorusi i Rzeczpospolitą Polską. Miejscem styku (punktem przeładunkowym, gdzie odbywa się kontrola celno-graniczna) jest terminal przeładunkowy w Małaszewiczach. Drugim kanałem transportowym jest Korytarz Środkowy, również przebiegającym przez Rzeczpospolitą Polską. Inicjatywa Pasa i Szlaku znacznie skróciła czas transportu. Z uwagi na dysproporcje pomiędzy np. polskim importem a eksportem (ponad 12 razy) inwestycja nie jest wykorzystywany w maksymalnie wydajnie.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna

AI, Tech, World, Chiny /art/ 11 sierpnia 2025

Idź do oryginalnego materiału