Pięć nowych S-70i Black Hawk dla Filipin

carpatiabiznes.pl 6 dni temu
Zdjęcie: black hawk s70


Kolejna dostawa śmigłowców S-70i Black Hawk dla Filipin

Ministerstwo Obrony Filipin ogłosiło, iż do kraju dotarło pięć kolejnych wielozadaniowych śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk wyprodukowanych w Polsce.

Trzecia partia z kontraktu z 2022 roku

Maszyny pochodzą z zamówienia na 32 egzemplarze, podpisanego w lutym 2022 roku. Dostawcą jest spółka Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca, należąca do koncernu Lockheed Martin.

Pierwsze pięć śmigłowców przekazano w czerwcu 2024 roku, a tegoroczny plan obejmuje łącznie dostawę 15 maszyn. Zakończenie realizacji kontraktu przewidziano na 2026 rok.

Zakres umowy

Oprócz dostawy śmigłowców, kontrakt obejmuje szkolenie personelu, dostawę początkowego pakietu części zamiennych oraz zapewnienie wsparcia logistycznego.

Wsparcie dla istniejącej floty

Nowe S-70i Black Hawk zasilą flotę 15 maszyn tego typu, dostarczonych w latach 2020–2021 w ramach pierwszej fazy programu modernizacji sprzętowej sił zbrojnych Filipin.

Sprawdzone w różnorodnych misjach

Śmigłowce gwałtownie zdobyły pozytywne opinie użytkowników. Wykorzystywane są m.in. w działaniach ratowniczych, przy utrzymaniu porządku publicznego oraz w operacjach humanitarnych.

Możliwe kolejne zakupy

Filipińskie Ministerstwo Obrony utrzymuje, iż proces modernizacji sprzętu wojskowego będzie kontynuowany, co może oznaczać zamówienie kolejnych maszyn w przyszłości.

Produkcja śmigłowców Black Hawk w Polsce

W Polsce wielozadaniowe śmigłowce transportowe S-70i Black Hawk powstają w zakładach Polskie Zakłady Lotnicze – PZL Mielec, które od 2007 roku są częścią amerykańskiego koncernu Lockheed Martin (wcześniej Sikorsky).

Największy zakład Lockheed Martin poza USA

PZL Mielec to największa fabryka Lockheed Martin poza Stanami Zjednoczonymi. Zakład ma zdolność produkcji choćby do 24 kompletów śmigłowców rocznie, choć w tej chwili średnia wynosi około 11–12 maszyn rocznie.

Zakres produkcji i montażu

W Mielcu odbywa się zarówno montaż końcowy S-70i Black Hawk, jak i produkcja elementów konstrukcyjnych, takich jak kabiny, stożki ogonowe i pylony. Śmigłowce otrzymują tu również pełne wyposażenie pokładowe oraz systemy elektroniczne.

Komponenty z zagranicy

Choć finalny montaż i wiele elementów konstrukcyjnych powstaje w Polsce, część kluczowych podzespołów pochodzi od zagranicznych dostawców. Przykładowo, śmigłowce wyposażane są w silniki General Electric, awionikę Rockwell Collins oraz komponenty napędowe od Sikorsky. Wszystkie te elementy są integrowane w Mielcu.

Odbiorcy w kraju i za granicą

Produkcja w PZL Mielec trafia zarówno do polskich odbiorców – m.in. Sił Zbrojnych RP i Policji – jak i na rynki międzynarodowe. W ostatnich latach polskie Black Hawki zostały dostarczone m.in. do Filipin, Chile i Arabii Saudyjskiej.

Znaczenie dla polskiego przemysłu lotniczego

PZL Mielec odgrywa kluczową rolę w krajowym sektorze lotniczym, łącząc lokalną produkcję z udziałem w globalnym łańcuchu dostaw Lockheed Martin. Zakład nie tylko dostarcza gotowe śmigłowce, ale także współtworzy elementy konstrukcyjne do innych programów lotniczych prowadzonych przez koncern.

Idź do oryginalnego materiału