Źródło: materiał na licencji: Newseria.pl

– Poczta Polska odgrywa istotną rolę w systemie bezpieczeństwa państwa – podkreślił podczas trwającego Europejskiego Forum Nowych Idei prezes spółki Sebastian Mikosz. Chodzi o zapewnienie ciągłości obiegu gospodarczego, czyli obiegu gotówki, w sytuacjach kryzysowych, ale także o wsparcie logistyczne czy komunikacyjne. Dysponując rozbudowaną siecią placówek, personelem terenowym i zespołem CERT monitorującym cyberzagrożenia, spółka stanowi istotny element niemilitarnego podsystemu bezpieczeństwa, gotowy do działania w obliczu wojny hybrydowej.
Jak podkreśliła Poczta Polska w komunikacie, skuteczna obrona cywilna nie opiera się wyłącznie na formacjach mundurowych. To przede wszystkim łańcuch usług krytycznych: od łączności i logistyki po kanały cyfrowe. Musi on działać spójnie i przewidywalnie.
– Główną rolą Poczty Polskiej w obszarze bezpieczeństwa była, jest i będzie logistyka życia codziennego. Najlepszym przykładem jest logistyka gotówki. W sytuacjach zagrożenia, kiedy potrzebne jest utrzymanie obiegu gospodarczego, to Poczta Polska – czy w czasie COVID-u, czy powodzi – była tą instytucją, która dostarczała Polakom środki płatności – mówi agencji informacyjnej Newseria Sebastian Mikosz, prezes Poczty Polskiej. – Możemy mówić też o logistyce paletowej i magazynach. Każda sytuacja zagrożenia wymaga wsparcia logistycznego i to jest rola Poczty Polskiej, która dzisiaj już jest częściowo zdefiniowana w ustawach, ale liczę na to – i wiem, iż realizowane są nad tym prace – iż będzie rozwijana i doprecyzowana na bazie nowych zagrożeń.
Poczta Polska, będąc elementem niemilitarnego systemu bezpieczeństwa państwa, dysponuje zasobami i procedurami pozwalającymi jej odgrywać znaczącą rolę w umacnianiu odporności kraju. Spółka posiada formalne mechanizmy współpracy z Siłami Zbrojnymi RP, co potwierdza jej pozycję w strukturach obronnych państwa. Szczególnym atutem Poczty Polskiej jest jednak rozbudowany personel terenowy – to właśnie on stanowi najważniejszy filar zdolności operacyjnych w sytuacjach kryzysowych. Infrastruktura Poczty obejmuje ponad 18 tys. listonoszy, którzy docierają do mieszkańców wszystkich gmin, tworząc sieć kontaktu z obywatelami. Dzięki temu spółka może wspierać dystrybucję wiarygodnych informacji i przeciwdziałać dezinformacji rozpowszechnianej w momentach zagrożenia.
Sieć operacyjna spółki to ponad 7,5 tys. placówek, ponad 51 tys. pracowników, około 4 mln obsługiwanych dziennie przesyłek oraz ponad 30 sortowni (w tym 15 węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych – WER i 17 działów ekspedycyjno-rozdzielczych – DER). Działania te wspiera flota około 5 tys. pojazdów, w tym 365 bankowozów. Jak podkreśla spółka, umożliwia to elastyczne zarządzanie procesami i zasobami, zasilenie krytycznych punktów i utrzymanie dystrybucji świadczeń lub gotówki w warunkach kryzysowych.
Poczta Polska odpowiada także za realizację usług e-Doręczeń i Publicznej Usługi Hybrydowej, zapewniających ciągłość komunikacji między państwem a obywatelami zarówno w kanałach cyfrowych, jak i tradycyjnych.
– O przygotowaniach w zakresie bezpieczeństwa najlepiej jak najmniej mówić. To jest reguła, której hołduję, natomiast z ustawy wynika chociażby to, iż my dostarczamy powołanie do wojska, a listonosze i nasze sortownie są przygotowani na różnego typu zagrożenia związane z logistyką, którą pełnimy – wskazuje Sebastian Mikosz. – Najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić, to jest mieć świadomość tych zagrożeń i tę świadomość mamy, a o innych rzeczach, które moglibyśmy robić w przyszłości, będziemy mówili, jak już je zrobimy.
Drugim, równorzędnym obszarem działalności Poczty Polskiej jest rozwój i umacnianie systemów cyberbezpieczeństwa. W strukturach spółki funkcjonuje zespół CERT, który przez cały czas monitoruje infrastrukturę informatyczną, wykrywając i neutralizując próby ataków na usługi oraz dane. Tylko w pierwszym półroczu bieżącego roku odnotowano ponad 10 mln prób naruszenia zabezpieczeń serwisów oraz przeszło 70 tys. innych incydentów cybernetycznych. Jak wyjaśnia spółka, zespół CERT utrzymuje ścisłą współpracę operacyjną z NASK, Ministerstwem Cyfryzacji, Ministerstwem Obrony Narodowej, Agencją Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Policją, Rządowym Centrum Bezpieczeństwa oraz partnerami międzynarodowymi. Poczta Polska regularnie publikuje ostrzeżenia dotyczące kampanii phishingowych, zwiększając świadomość społeczną w zakresie cyberzagrożeń. Spółka rozwija również kompetencje i infrastrukturę niezbędną do świadczenia profesjonalnych usług w obszarze cyberbezpieczeństwa.
– Nowe zagrożenia dzisiaj to wojna hybrydowa, która w mojej ocenie już trwa i objawia się przede wszystkim zagrożeniami cyberbezpieczeństwa. Cyberbezpieczeństwo jest zupełnie nową dziedziną, która do tej pory sprowadzała się do wykradania poufnych informacji, a w tej chwili przesunęła się w stronę zaburzania ciągłości funkcjonowania instytucji – wyjaśnia prezes Poczty Polskiej. – Mówimy o różnych zagrożeniach sabotażowych, które zaburzają ciągłość funkcjonowania codziennego – to jest ta wojna hybrydowa. Wiem, iż obrazki z filmów są takie, iż leci rakieta, helikopter, czołgi, samolot, ale to już dzisiaj nie jest prawdą. Dzisiaj tak naprawdę nasz sposób funkcjonowania jest tym, co w wojnie hybrydowej chce się zakłócić.
Przygotowania do nowych zagrożeń związanych z wojną hybrydową i rola przedsiębiorstw publicznych w zapewnianiu ciągłości kluczowych usług były tematem panelu „Jak zapewnić bezpieczeństwo obywateli i zbudować system obrony cywilnej”, który odbył się w trakcie Europejskiego Forum Nowych Idei w Sopocie.