Najnowszy sondaż pokazuje, iż blisko połowa badanych zamierza zmniejszyć swoje wielkanocne wydatki. Polacy widzą, iż ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną – podkreślają eksperci.
Ponad 45% Polaków ograniczy świąteczne zakupy
Swoje wielkanocne wydatki względem zeszłorocznych zamierza zmniejszyć 45,8 proc. Polaków – wynika z raportu UCE Research i Shopfully. Rok temu blisko 53 proc. osób zakładało pomniejszenie świątecznych kosztów w stosunku do 2022 r.
Obecnie 34,9 proc. respondentów zajmuje przeciwne stanowisko. 9,8 proc. konsumentów jeszcze nie wie, jak zarządzi swoim budżetem, a 9,5 proc. badanych nie potrafi się określić.
Na czym oszczędzamy? Alkohol, ozdoby i żywność na czele listy
Nastawieni na oszczędzanie Polacy głównie chcą ciąć wydatki na:
- alkohol – 38,8 proc.,
- wszystko po trochu – 38,4 proc.,
- ozdoby lub gadżety wielkanocne – 34,1 proc.,
- artykuły spożywcze – 33,6 proc.,
- świąteczne wyjścia (m.in. do restauracji, kawiarni, kina czy teatru) – 17,4 proc.
„Polacy widzą, iż ceny cały czas rosną”
– Fakt, iż blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, iż wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. Polacy widzą, iż ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną – powiedział ekspert rynku retailowego i współautor badania z Shopfully Robert Biegaj.
Podkreślił, iż potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. – I to w zasadzie skłania rodaków do zachowania ostrożności. Liczyłem na to, iż w tym roku takich osób będzie nieco mniej, tj. w granicach 35 proc. Jednak jest nieco inaczej – ocenił ekspert.
W jego opinii Polacy oszczędzają nie tylko z przyzwyczajenia nabytego w czasie pandemii oraz wysokiej inflacji, ale także w dużej mierze z powodu aktualnej sytuacji finansowej.
Metodologia badania
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2-3 kwietnia 2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) w ramach raportu pt. „Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025” na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
-
„Widzieć, słyszeć, czuć” – głos sumienia prawa: Prof. Michał Romanowski kontra minister Bodnar11 kwietnia 2025
20 marca 2025 roku w murach Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się podniosła uroczystość – tytuł doktora honoris causa otrzymał sędzia Jacek Gudowski, autorytet nie tylko w środowisku
-
Polacy tną wydatki na Wielkanoc. „Ceny żywności wciąż rosną”11 kwietnia 2025
Najnowszy sondaż pokazuje, iż blisko połowa badanych zamierza zmniejszyć swoje wielkanocne wydatki. Polacy widzą, iż ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną – podkreślają eksperci. Ponad 45%
-
Pijany kierowca z Ukrainy z ponad 2 promilami uderzył w stację ładowania w Zabrzu11 kwietnia 2025
W niedzielny poranek w Zabrzu doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Nietrzeźwy kierowca uderzył w stację ładowania pojazdów elektrycznych, a następnie uciekł z miejsca zdarzenia. Policja zatrzymała sprawcę
Read more:
Polacy tną wydatki na Wielkanoc. „Ceny żywności wciąż rosną”