Polacy wydają więcej na dzieci mimo spadku urodzeń

upday.com 2 godzin temu
Analiza wydatków rodzicielskich przedstawiona przez polskie banknoty i kalkulator symbolizuje rosnące koszty zakupu zabawek i gier dla dzieci (Zdjęcie symboliczne - Wygenerowane przez AI) Upday Stock Images

Polscy rodzice wydają na dzieci coraz większe kwoty, mimo iż rodzą ich mniej niż kiedykolwiek wcześniej. Według ekspertów OC&C Strategy Consultants ten demograficzny paradoks napędza nieprzewidziane zmiany na rynku dziecięcym.

Jak informuje Onet.pl, średnie wydatki na dziecko w 2024 roku wyniosły 540 EUR rocznie. Do 2029 roku kwota ta wzrośnie do ponad 680 EUR, wynika z danych firmy konsultingowej.

Polska w środku stawki europejskiej

Według Bankier.pl, polskie wydatki to wciąż mniej niż na Zachodzie - brytyjscy rodzice w zeszłym roku przeznaczali na ubrania i zabawki aż 1280 EUR. Włoscy rodzice wydali 950 EUR, a hiszpańscy 830 EUR rocznie na dziecko.

W regionie środkowoeuropejskim Polska plasuje się jednak wyżej niż sąsiedzi. Jak podaje Bankier.pl, wyprzedzamy Węgry z wydatkami 470 EUR, Czechy z 440 EUR oraz Rumunię z zaledwie 350 EUR rocznie.

Zabawki premium napędzają wzrost

Najdynamiczniej rosnącą kategorią są zabawki premium i gry komputerowe, informuje BusinessInsider.com.pl. Segment marek takich jak Lego czy Hot Wheels rozwija się dwukrotnie szybciej niż rynek jako całość.

Duże sieci handlowe odnoszą największe korzyści z tego trendu. Według BusinessInsider.com.pl, w latach 2019-2024 sprzedaż największych graczy w segmencie zabawek i gier rosła średnio o 12 procent rocznie, podczas gdy cały rynek zwiększał się o 7-8 procent.

Źródła wykorzystane: "OC&C Strategy Consultants", "Onet.pl", "Bankier.pl", "BusinessInsider.com.pl"

Uwaga: Ten artykuł został zredagowany z pomocą Sztucznej Inteligencji.

Idź do oryginalnego materiału