Polska należy do czołówki światowych producentów serów, systematycznie zwiększając swoje znaczenie w tej branży. Od momentu przystąpienia do Unii Europejskiej w 2004 roku, produkcja serów i twarogów w kraju stale rośnie, osiągając w 2022 roku rekordowy poziom 992 tys. ton. W tym samym czasie eksport tych produktów wzrósł 8,5-krotnie – podał Marcin Wroński, zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Fot. Pixabay
Historia polskiego serowarstwa przemysłowego sięga XIX wieku, kiedy to w miejscowości Wieprz pod Żywcem powstała pierwsza serowarnia. Jednak znaczący rozwój tej produkcji miał miejsce po II wojnie światowej. w tej chwili Polska jest czwartym największym producentem serów w Unii Europejskiej (po Niemczech, Francji i Włoszech) oraz piątym na świecie, ustępując jedynie USA, liderowi globalnego rynku.
W latach 2000-2022 produkcja serów w Polsce podwoiła się, a od akcesji do UE wzrosła o 71%. W strukturze produkcji dominuje twaróg (52%), sery dojrzewające stanowią 39%, a sery topione – 8%. Sery dojrzewające, tzw. żółte sery, w 2022 roku odpowiadały za 17,6% wartości produkcji przemysłu mleczarskiego, osiągając wartość 9,1 mld zł.
Eksport serów i twarogów z Polski stale rośnie. W 2022 roku wyeksportowano 279 tys. ton, co stanowiło 28% krajowej produkcji. Dominują w nim sery dojrzewające, które stanowią 64% wartości eksportu (735 mln euro). Wśród najważniejszych odbiorców znajdują się kraje UE, takie jak Niemcy, Czechy, Włochy i Słowacja, ale także Ukraina, Arabia Saudyjska i Wielka Brytania.
Polska może pochwalić się także wyjątkowymi serami regionalnymi i tradycyjnymi, które są częścią dziedzictwa kulinarnego kraju. Produkty takie jak Bryndza Podhalańska, Oscypek czy Ser Koryciński uzyskały status chronionych nazw pochodzenia w Unii Europejskiej. Na krajowej Liście Produktów Tradycyjnych znajduje się w tej chwili ponad 2 tys. wyrobów, w tym 130 produktów mlecznych.
Eksperci prognozują, iż wzrost eksportu polskich serów utrzyma się również w 2023 roku, co potwierdzają dane za pierwsze osiem miesięcy tego roku – sprzedano za granicę 88 tys. ton serów, głównie do Niemiec, Rumunii, Włoch i Czech. Polska umacnia swoją pozycję na globalnym rynku dzięki różnorodności smaków, jakości i tradycji.
Źródło PAP