Port Gdynia: rosyjski statek „Khatanga” prawdopodobnie będzie zezłomowany

bialyorzel24.com 1 miesiąc temu

Statek „Khatanga”, który od kilku lat cumuje w gdyńskim porcie, nie nadaje się do samodzielnej żeglugi. Port Gdynia podał, iż jednostka docelowo prawdopodobnie zostanie zezłomowana. W czwartek Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, iż statek, który cumuje w porcie od 8 lat zostanie z niego usunięty.

Rosyjski tankowiec Khatanga w porcie w Gdyni, 11.09.2024. Zbiornikowiec do przewozu ropy stoi w porcie Gdynia od 2017 roku. Fot. PAP/Andrzej Jackowski

W czwartek w mediach społecznościowych Ministerstwo Infrastruktury podało, iż zgodnie z decyzją wydaną przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni (UMG), Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) został zobowiązany do usunięcia rosyjskiego statku „Khatanga”, który stoi w porcie od 2017 roku.

Podano, iż jednostka zagraża bezpieczeństwu żeglugi i jest wycofana z eksploatacji.

Dzień później rzeczniczka prasowa UMG Magdalena Kierzkowska przekazała, iż dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni wydał Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zarządzenie usunięcia statku m/t „Хатанга” (Khatanga).

„Jest to element działań, zmierzających do skutecznego rozwiązania kwestii statku, który po latach przebywania w Gdyni z niejasnym i zmiennym statusem własnościowym (wejście do stoczni na remont, upadłość armatora, brak kontaktu z syndykiem, zmiany własnościowe terenów portowych i samego nabrzeża) jest w tej chwili obiektem niezdolnym do samodzielnej żeglugi, bez załogi, bez zasilania i w aktualnym stanie, stanowiącym potencjalne zagrożenie dla infrastruktury portowej” – przekazała Kierzkowska.

Zapewniła przy tym, iż statek pozostaje pod stałym nadzorem ze strony Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu. Statek pozostaje pod nadzorem Portu Gdynia oraz służby dyżurnej Kapitanatu.

Z kolei rzeczniczka prasowa ZMPG Kalina Gierblińska poinformowała, iż port od miesięcy starał się o decyzję, która odblokuje możliwość wyprowadzenia statku z gdyńskiego portu.

Wyjaśniła, iż decyzja wydana przez Urząd Morski w Gdyni nie precyzuje jeszcze warunków wyprowadzenia jednostki. „Zostaną one ustalone w porozumieniu z ZMPG” – podała.

Podkreśliła, iż statek z pewnością nie nadaje się do samodzielnej żeglugi, a docelowo prawdopodobnie będzie zezłomowany. „ZMPG będzie dążyć do sprzedaży tej jednostki, aby z jej ceny pokryć przynajmniej część zobowiązań, jakie powstały wskutek nieopłacania postoju przez rosyjskiego armatora” – wyjaśniła.

Podała, iż rekompensata za postój jednostki wynosi ok. 13 mln złotych.

W czwartkowym komunikacie Ministerstwo Infrastruktury przekazało, iż ZMPG będzie domagać się od rosyjskiego armatora zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie.

Gdyński magistrat na swojej stronie podał, iż zbiornikowiec „Khatanga” ma ponad 150 metrów długości, 26 metrów szerokości i waży ponad 15 tys. ton. Służył do transportu ropy naftowej i jej pochodnych. Od 2017 roku cumuje w Porcie Gdynia, gdzie został zatrzymany, kiedy nie przeszedł kontroli technicznej. Statek miał przejść remont i odpłynąć, ale do tego nie doszło.

W 2020 roku armator jednostki – Murmansk Shipping Company – ogłosił upadłość przez co „Khatanga” pozostała w porcie. Z biegiem lat coraz bardziej pogarszał się stan techniczny statku.

Jak wynika z informacji medialnych rosyjski zbiornikowiec dwukrotnie zerwał się z cum zagrażając bezpieczeństwu innych statków.

pm/mick/PAP

Idź do oryginalnego materiału