Port Lotniczy Lublin: przychody wzrosły, strata też

radio.lublin.pl 22 godzin temu
Zdjęcie: Port Lotniczy Lublin: przychody wzrosły, strata też


Port Lotniczy Lublin odnotował 15,5 mln zł przychodów w 2024 r., co oznacza wzrost o 32 proc. Jednocześnie strata wyniosła 51,4 mln zł – podała spółka w sprawozdaniu z działalności w 2024 r.

Ze sprawozdania wynika, iż w ubiegłym roku przychody netto wzrosły z 11,7 do 15,5 mln zł, koszty działalności operacyjnej – z 44,3 do 57,8 mln zł, natomiast strata netto zwiększyła się z 35,2 do 51,4 mln zł, czyli o 46 proc.

Zarząd w sprawozdaniu ocenił, iż sytuacja majątkowo-finansowa spółki jest stabilna.

Z czego wynika strata?

Rzecznik prasowy Portu Lotniczego Lublin Piotr Jankowski poinformował Polską Agencję Prasową w czwartek (12.06), iż znaczącym obciążeniem finansowym dla spółki są koszty obsługi obligacji wyemitowanych na budowę lotniska. – W 2024 r. na ten cel przeznaczono blisko 24 mln zł. Wysokie stopy procentowe mają tu najważniejsze znaczenie, zwiększając koszty finansowe. Skorygowana cena nabycia, która jest nierozerwalnie związana z emisją obligacji, na skutek wysokich stóp procentowych dodatkowo powiększyła stratę o 3,6 mln zł – podał.

Ze sprawozdania wynika, iż wpływ na wyniki finansowe miały także inwestycje m.in. budowa nowego terminala cargo wraz z infrastrukturą i wyposażeniem (20 mln zł), zakupu skanerów tomograficznych CT (6 mln zł), modernizacja oświetlenia lotniczego, ulicznego oraz wewnętrznego.

Spółka uzasadniła, iż wynik finansowy obciążyło zakończenie ujmowania w przychodach operacyjnych kwoty 8,2 mln zł dotyczącej darowizny gruntów otrzymanej w 2014 i 2016 r.

Wpływ na stratę miał także wzrost płacy minimalnej, a także poniesione przez spółkę bezpośrednie koszty usług marketingowych związanych z promocją lotniska i połączeń do regionu.

W 2024 r. w porcie zrealizowano 4011 operacji lotniczych i obsłużono 425 811 pasażerów, co oznacza wzrost o 7,53 proc. operacji i 6,78 proc. pasażerów w stosunku do 2023 r. Najwięcej podróżnych w historii lotniska obsłużono w sierpniu, kiedy to skorzystały z niego 56 892 osoby.

Więcej czarterów

Ze sprawozdania wynika, iż w 2024 roku rozwijały się połączenia czarterowe do Heraklionu (Grecja), Hurghady (Egipt), Antalyi (Turcja), utrzymano wakacyjne kierunki do Rodos (Grecja), Monastyru (Tunezja), Splitu (Chorwacja) i Burgas (Bułgaria), a także połączenia regularne do Warszawy, Luton (Wielka Brytania) i Dublina (Irlandia).

– W minionym roku nastąpił wzrost oferty czarterowej o 72 proc. w porównaniu do roku poprzedniego – wyliczył Jankowski. Jeszcze w 2019 r. – zastrzegł – ruch czarterowy z lubelskiego lotniska „praktycznie nie istniał”. – Od początku funkcjonowania lotnisko obsłużyło już ponad 3,75 mln pasażerów – dodał.

Zdaniem rzecznika port lotniczy odgrywa „fundamentalną rolę w rozwoju gospodarczym i turystycznym regionu” a jego znaczenie „wykracza daleko poza bezpośrednie wyniki finansowe”. Lubelskie lotnisko – uzupełnił – sprzyja rozwojowi turystyki, ułatwia kontakty rodzinne i biznesowe, podnosi znaczenie i atrakcyjność inwestycyjną regionu.

Spółka podała, iż od marca 2021 r. z usług cargo oferowanych przez lubelskie lotnisko skorzystało 40 firm, które nadały ok. 450 ładunków o łącznej wadze ponad 1200 ton. Według Jankowskiego uruchomienie terminalu cargo usprawniło eksport i import towarów, co sprzyja rozwojowi lokalnych przedsiębiorstw. – W najbliższym czasie lubelskie cargo lotnicze przejmie z Rzeszowa obsługę cargo wojskowego. Armia będzie też partycypować w kosztach bieżącego utrzymania infrastruktury lotniskowej – stwierdził rzecznik. Dodał, iż realizowane są działania zmierzające do uruchomienia przy lotnisku wojskowej bazy śmigłowcowej, która również będzie ponosić część kosztów utrzymania lotniska.

Baza wojskowa

25 marca 2024 r. wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz, marszałek woj. lubelskiego, prezydent Lublina i prezes PLL podpisali list intencyjny poświęcony współpracy przy utworzeniu tu bazy. 29 maja 2024 roku szef MON zatwierdził „Protokół lokalizacyjny w sprawie ustalenia lokalizacji Stałej Bazy Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz Miejsca Czasowego Bazowania Lotnictwa Śmigłowcowego”, zgodnie z którym baza miała powstać na terenach lotniska użytku publicznego w Świdniku.

Strona wojskowa początkowo planowała pozyskanie od PLL na rzecz Skarbu Państwa ok. 113 ha, ale później odstąpiła od tego rozwiązania ze względu na ograniczenia przyrodnicze i środowiskowe dotyczące Natury 2000 i występujące na tym terenie siedliska susłów perełkowych. Resort obrony przyjął nieruchomości należące do PLL i tereny Państwowego Gospodarstwa Leśnego „Lasy Państwowe”, które są położone na północ od lotniska cywilnego. Ich łączna powierzchnia to ok. 50-60 ha.

W maju 2025 roku ministerstwo obrony informowało Polską Agencję Prasową, iż przedstawienie szczegółowych danych o rozmiarze terenu niezbędnego do utworzenia bazy lotnictwa śmigłowcowego, jego wartości oraz terminów poszczególnych etapów prac związanych z budową będzie możliwe po zakończeniu prac koncepcyjnych i zatwierdzeniu dokumentów programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP.

Port Lotniczy Lublin pierwszych pasażerów przyjął 17 grudnia 2012 r. Ma status lotniska międzynarodowego i może obsługiwać samoloty wielkości boeinga 767 czy airbusa A310.

PLL jest spółką akcyjną, której wyłącznymi akcjonariuszami są jednostki samorządu terytorialnego: gmina miejska Lublin, województwo lubelskie, gmina miejska Świdnik i powiat Świdnik.

Polska Agencja Prasowa / RL / op. ToMa

Fot. Wojciech Szubartowski / archiwum RL

Idź do oryginalnego materiału