Prawobrzeżna Warszawa będzie mieć nową twarz – remont i modernizacja ulicy Stefana Okrzei

agencja-informacyjna.com 10 godzin temu
Zdjęcie: Strabag ul. Stefana Okrzei Warszawa


Agencja Informacyjna: Na warszawskiej Pradze trwa przebudowa ulicy Stefana Okrzei. Po zakończeniu prac ma ona stać się bardziej przyjazna dla pieszych i rowerzystów. Dla kierowców pozostanie tylko jeden pas ruchu.

Inwestycja Zarządu Dróg Miejskich, której wykonawcą jest Strabag, powstaje w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy. Celem projektu jest tworzenie wygodnych i estetycznych przestrzeni w sercu stolicy Polski. Modernizacja obejmie fragment od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Jagiellońskiej.

Spis treści

  • Ulica Okrzei – zmiany dla kierowców, pieszych i rowerzystów
    • Historia ulicy Stefana Okrzei
    • Ulica w XIX wieku
    • Ulica na której mieściły się siedziby komunistycznych organów terroru
    • Ulica w trakcie działań II wolny światowej
    • Ważniejsze obiekty na ul. Stefan Okrzei
    • Strabag w Warszawie
    • Co to jest Strabag Polska?

Ulica Okrzei – zmiany dla kierowców, pieszych i rowerzystów

Asfalt na ul. Stefana Okrzei zastąpi wysokiej jakości nawierzchnia kamienna. Wzdłuż ulicy powstanie dwukierunkowa droga rowerowa. Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo, od Wisły w kierunku ul. Targowej. Ulicę Stefana Okrzei wzbogaci też liczna roślinność, w tym 74 drzewa. Powstaną nowe rabaty kwiatowe, będzie mała architektura. Główny pas zieleni zostanie podzielony miejscami odpoczynku. Znajdzie się też miejsce na ogródki gastronomiczne.

Wraz z rozpoczęciem prac drogowcy zamknęli połowę jezdni na ul. Stefana Okrzei po stronie Portu Praskiego – pomiędzy ulicami Panieńską i Jagiellońską. W kierunku ul. Targowej kierowcy jeżdżą jednym pasem. Połączenie z ul. Stefa Okrzei straciła ul. Wrzesińska. Kierowcy wjadą w nią tylko od ul. Kępnej. Skrzyżowania z ul. Krowią i ul. Sierakowskiego są przejezdne. W czasie robót na ul. Stefana Okrzei zamknięty jest również chodnik po stronie Portu Praskiego. Piesi dojdą nim jedynie do Krowiej i Wrzesińskiej. Tak będzie do wiosny 2026 r. Następnie roboty przeniosą się na drugą, nieparzystą stronę ulicy. Kierowcy pojadą wtedy przebudowaną połową jezdni. Wszystkie prace na ul. Okrzei powinny zakończyć się za 17 miesięcy – wiosną 2027 r.

Historia ulicy Stefana Okrzei

Ulica Stefana Okrzei położona w dzielnicy Praga-Północ w Warszawie, odchodząca od rzeki Wisła, nieopodal Porta Praskiego. Początkowo była to droga narolna, oddzielająca grunty Pragi od gruntów Skaryszewa. Pierwotnie, ze względu na nawierzchnię, nazywana Brukowaną, a po 1815 – Brukową. Obecną nazwę ulica otrzymała w 1949 roku, na cześć Stefana Aleksandra Okrzei (ps. „Witold”, „Ernest” – robotnik, członek Polskiej Partii Socjalistycznej i Organizacji Bojowej PPS, działacz niepodległościowy i socjalistyczny. Schwytany przez policję w trakcie zamachu na cyrkuł policyjny na Pradze. Akcja ta była elementem zamachu OB PPS na oberpolicmajstra Karla Nolkena. Stefan Aleksander Okrzeja został skazany na śmierć i powieszony na stokach Cytadeli Warszawskiej, 21 lipca 1905 roku. Straconego pochowano ukradkiem w nieznanym miejscu. Po śmierci Stefan Aleksander Okrzeja stał się symbolem walk rewolucyjnych i niepodległościowych.

Ulica w XIX wieku

W XIX wieku w okolicy zaczęły powstawać zakłady przemysłowe m.in. Warszawskie Towarzystwo Wyrobów Metalowych i Emaliowanych „Wulkan”, przeniesione tutaj w 1864 z lewobrzeżnej Warszawy. W 1881–1882 spółka zbudowała nowe budynki produkcyjne przy obecnej ul. Jagiellońskiej. W fabryce „Wulkan” pracował obecny patron ulicy Stefan Aleksander Okrzeja.

Od lat 90. XIX wieku przy Brukowej zaczęły powstawać wielkomiejskie eklektyczne kamienice, wśród nich wzniesiona w 1906 narożna kamienica Pod Sowami (kamienica księcia Witolda Massalskiego i Kruga, nr 26), uważana za najcenniejszą pod względem architektury i klasy wystroju kamienicę czynszową na Pradze.

Ulica na której mieściły się siedziby komunistycznych organów terroru

W 1925 po południowej stronie Brukowej powstały nowoczesne obiekty rzeźni miejskiej. W latach 1924–1926 przy ulicy (z frontem do ulicy Sierakowskiego) wzniesiono monumentalny gmach Żydowskiego Domu Akademickiego, przeznaczony dla studiujących w Warszawie studentów żydowskich. Po 1944 w budynku mieściły się m.in. siedziba NKWD ZSRR (ros. НКВД СССР, Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych ZSRR (ros. Народный комиссариат внутренних дел СССР – centralny organ państwowy (ministerstwo) wchodzący w skład Rady Komisarzy Ludowych – rządu Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (obecnie Federacja Rosyjska), istniejący pod tą nazwą w latach 1917–1946. oraz Wojewódzki Urząd Bezpieczeństwa Publicznego (komunistyczny organ terroru w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej).

Ulica w trakcie działań II wolny światowej

Zabudowa ulicy została częściowo zniszczona podczas II wojny światowej. Szczególnie ucierpiała podczas walk o Pragę we wrześniu 1944 roku oraz niemieckiego ostrzału artyleryjskiego z lewego brzegu Wisły. W latach 1945−1946 stanowiła dojazd do mostu wysokowodnego. Ulicy Brukowej nadano nazwę ulica Stefana Okrzei uchwałą Rady Narodowej m.st. Warszawy z dnia 26 marca 1949 roku.

Ważniejsze obiekty na ul. Stefan Okrzei

Na ul. Stefana Okrzei znajduje się kilka interesujących obiektów: Pomnik Kościuszkowców, Kamienica Pod Sowami (nr 26), zabytkowa kamienica przy ul. Okrzei 30.

Strabag w Warszawie

Przebudowa ulicy Stefana Okrzei to kolejna już warszawska inwestycja Strabag. Przedsiębiorstwo działa w Polsce od 1987 r., kiedy zrealizowała swój debiutancki projekt – Lim Center z Hotelem Marriott (obecnie WarsawPresidential Hotel). Jedną z ostatnich inwestycji jest zakończona budowa linii tramwajowej na ul. Marcina Kasprzaka, która usprawniła komunikację publiczną w zachodniej części Warszawy. Kolejnym kluczowym projektem była modernizacja Alej Jerozolimskich – jednej z głównych arterii stolicy – poprawiająca płynność ruchu oraz zwiększająca bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Strabag intensywnie angażuje się też w realizację prestiżowych inwestycji biurowych i hotelowych, które kształtują nowoczesny wizerunek Warszawy. Koncern odpowiada za budowę nowoczesnego wieżowca Upper One oraz kompleksu biurowego Astoria Premium Offices w ścisłym sercu miasta, jak i realizację hotelu Moxy Centrum by Marriott na warszawskiej Woli, którego otwarcie zaplanowane jest na 2025 rok.

Co to jest Strabag Polska?

Spółka Strabag Polska jest częścią europejskiego koncernu budowlanego, lidera w zakresie wdrażania innowacyjnych technologii. Strabag należy do czołówki największych przedsiębiorstw budowlanych na polskim rynku. Spółka realizuje najbardziej zaawansowane technologicznie inwestycje w segmentach budownictwa ogólnego, infrastrukturalnego i inżynieryjnego. Strabag jest generalnym wykonawcą w zakresie infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, hydrotechnicznego, energetycznego, przemysłowego i ochrony środowiska.

Czym jeszcze zajmuje się Strabag?

Laboratoria Strabag zapewniają utrzymanie najwyższych standardów jakości wykonywaniach zleceń oraz prowadzą prace badawcze, w zakresie rozwoju innowacyjnych technologii. Strabag posiada rozwiniętą sieć wytwórni mieszanek asfaltowych, własne wytwórnie betonu oraz kopalnie kruszyw. Przedsiębiorstwo zatrudnia blisko 7.000 osób, w tym wykwalifikowaną kadrę inżynierów i specjalistów wielu branż. Strabag posiada najnowszej generacji park maszynowy. Wartość zleceń grupy wynosi ponad 9.500.000.000 złotych.

Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości opublikowane na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna,

AI Lokalnie, /KAM/ 2 listopada 2025

Idź do oryginalnego materiału