Przetarg na dokończenie toru wodnego do Elbląga odwołany

wbijamszpile.pl 4 godzin temu

Urząd Morski w Gdyni unieważnił przetarg na opracowanie dokumentacji dla ostatniego odcinka toru wodnego do portu w Elblągu w ramach przekopu. Powodem były błędy proceduralne oraz wątpliwości dotyczące kosztorysu. Choć przetarg zostaje powtórzony, opóźnienie budzi pytania o przyszłość tej inwestycji.

Trzy szybkie fakty:

  1. Przetarg został unieważniony z powodu błędnego publikatora i niejasności w kosztorysie.
  2. Rząd zadeklarował dokończenie toru wodnego, mimo iż wcześniej planowano, aby samorząd Elbląga zrealizował ten odcinek.
  3. Cała droga wodna z Zatoki Gdańskiej do Elbląga ma mieć 23 km długości i 5 m głębokości.

Błędy proceduralne i wątpliwości kosztorysowe

Urząd Morski w Gdyni poinformował, iż przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej toru wodnego na rzece Elbląg został unieważniony. Wskazano dwie główne przyczyny tej decyzji. Po pierwsze, ogłoszenie przetargowe umieszczono w niewłaściwym publikatorze. Po drugie, pojawiły się wątpliwości co do sposobu oszacowania wartości zamówienia.

Odcinek, którego dotyczy przetarg, to niespełna kilometrowy fragment toru wodnego, który ma zostać pogłębiony do 5 metrów. Prace obejmą również umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy dla statków o średnicy 160 metrów.

Urząd Morski zapewnia, iż unieważnienie przetargu nie oznacza rezygnacji z inwestycji. Nowe postępowanie przetargowe zostanie ogłoszone w najbliższych dniach.

Historia sporu o dokończenie toru wodnego

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną była jedną z kluczowych inwestycji poprzedniego rządu. Umożliwia ona jednostkom wpływanie na Zalew Wiślany i docelowo do portu w Elblągu bez konieczności korzystania z rosyjskiej Cieśniny Piławskiej.

Jednak ostatni odcinek toru wodnego do elbląskiego portu nie został objęty pierwotnym projektem. Rząd PiS zakładał, iż jego realizacją zajmie się samorząd Elbląga. Po zmianie władzy nowy rząd zdecydował, iż dokończenie tej części inwestycji sfinansuje państwo.

Czytaj więcej: 280 mln zł na Kanał Elbląski. Co zmieni się w latach 2026-2029?

Kontynuacja prac i przyszłość elbląskiego portu

Od stycznia 2024 roku realizowane są prace pogłębiające tor wodny na rzece Elbląg. W ramach czwartego etapu budowy przeprowadzono oczyszczanie dna z przeszkód, takich jak elementy żelbetowe i pozostałości militarne. Planowana głębokość toru to 5 metrów, co ma pozwolić na pełne wykorzystanie infrastruktury portowej.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga wyniesie niemal 23 km. Z tego ponad 10 km przypada na Zalew Wiślany, a podobna długość na rzekę Elbląg. Dodatkowe 2,5 km obejmują śluzę, port zewnętrzny i stanowisko postojowe.

mn

Dołącz do naszej społeczności!

Śledź nas na naszych mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!
Idź do oryginalnego materiału