Putin odcina estońskie miasto od ruchu lotniczego. Generał Hodges: „Rosja prowadzi z nami wojnę, choćby jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy”

news.5v.pl 1 tydzień temu

„Zagłuszacz GPS, który zakłóca samoloty wokół Estonii, znajduje się w Rosji”

Fińskie linie lotnicze „Finnair” wcześniej latały do Tartu z Helsinek sześć razy w tygodniu.

„Procedury podejścia do lądowania stosowane w tej chwili na lotnisku w Tartu opierają się na sygnale GPS, który jest zagłuszany” — tłumaczy swoją decyzję firmą, która została zmuszona do tymczasowego wycofania się z lotów na estońskie lotnisko.

Powód jest prosty — istnieje bezpośrednie zagrożenie dla samolotów, przez co nie mogą one już bezpiecznie docierać do miasta w Estonii.

Niezależny szwedzki ekspert do spraw ruchu lotniczego Markus Jonsson potwierdził w poście serwisie „X” (dawniej Twitter), iż zmasowany atak elektryczny pochodzi z Rosji.

Zagłuszacz GPS, który zakłóca samoloty wokół Estonii, znajduje się w Rosji, mniej więcej w połowie drogi z Narwy w Estonii do Petersburga. Można to wykazać, nanosząc na mapę nakładające się horyzonty radiowe zagłuszanych samolotów” — stwierdził ekspert.

„Rosja prowadzi z nami wojnę, choćby jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy”

Ambasador Estonii w Niemczech, Marika Linntam, potwierdziła atak w wywiadzie dla BILD.

— Działania Rosji mają wpływ na urządzenia GPS w przestrzeni powietrznej naszego regionu. Narusza to przepisy radiowe Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, zgodnie z którymi powodowanie tego rodzaju zakłóceń jest zabronione — stwierdziła Linntam.

Rząd Estonii omawia w tej chwili ten problem ze swoimi sąsiadami. Ambasador Linntam obiecała, iż „estońskie władze pracują nad rozwiązaniami, które przywrócą ruch lotniczy w Tartu”.

Finnair oferował wcześniej przeloty między Tartu a Helsinkami każdego dnia z wyjątkiem soboty.

Dziennikarze Bild / BILD

Lotnisko w Tartu

Estoński oficer rezerwy i obserwator Rosji Artur Rehi mówił o „eskalacji hybrydowych ataków Rosji na Zachód”.

— Konieczne jest ponowne przemyślenie naszej strategii w odpowiedzi na te wydarzenia — stwierdził ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

— Rosja prowadzi z nami wojnę, choćby jeżeli nie zdajemy sobie z tego sprawy — stwierdził gen. Ben Hodges, były dowódca wojsk lądowych USA w Europie.

— UE i NATO mogą znaleźć skuteczne sposoby na powstrzymanie zagłuszania GPS i innych działań w regionie, które naruszają umowy międzynarodowe — powiedział wojskowy.

Jak dokładnie Rosja atakuje NATO?

— w tej chwili tak zwane zagłuszanie GPS to często zjawisko w kontekście lotów w niedalekiej odległości od rosyjskich granic. W ramach tej procedury wysyłane są niejasne sygnały GPS, aby na przykład celowo zakłócić oparte na GPS systemy śledzenia samolotów — powiedział w wywiadzie dla BILD Jakob Wert, dziennikarz z portalu International Flight Network specjalizujący się ruchu lotniczym.

Wert wyjaśnia, dlaczego ataki te tak mocno uderzają w mniejsze lotniska — są one uzależnione od sygnałów GPS i nie mogą przełączyć się na inne technologie.

Większe lotniska mają „różne systemy określania pozycji samolotów”, co oznacza, iż „nawet całkowita awaria GPS nie ma krytycznego wpływu na ruch samolotów i ich bezpieczeństwo”.

— Sygnały zakłócające stają się poważnym problemem z łącznością szczególnie w przypadku odległych lokalizacji — ostrzega ekspert lotniczy Jakob Wert.

Idź do oryginalnego materiału