We wrześniu 2025 roku mija dokładnie rok od rozpoczęcia budowy jednego z kluczowych projektów dla śląskiej gospodarki i transportu. W Katowice Airport powstaje węzeł przeładunku towarów i paliw oparty o nową bocznicę kolejową.
To inwestycja o strategicznym znaczeniu, realizowana przy wsparciu środków unijnych.
Kolej zamiast tirów
Nowy węzeł ma połączyć pyrzowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową przez linię Tarnowskie Góry – Zawiercie (nr 182). Dzięki temu paliwo lotnicze i towary, które dotąd dowożono głównie ciężarówkami, będą mogły trafiać na lotnisko koleją. To nie tylko oszczędność, ale i krok w stronę zielonej logistyki.
Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy z trzema torami odstawczymi, zbiornikami paliwowymi i rampą do wyładunku kontenerów. W części zastrzeżonej Katowice Airport znajdą się stanowiska do obsługi cystern lotniskowych.
- Nowa infrastruktura pozwoli nam uruchomić działalność w obszarze składowania i transportu paliwa lotniczego koleją. Usprawni też dystrybucję paliwa na terenie portu – podkreśla Artur Tomasik, prezes GTL S.A.
Prace idą zgodnie z planem

Rok od rozpoczęcia budowy widać pierwsze efekty. Kończą się prace przy stalowych konstrukcjach zbiorników, rozpoczyna się montaż technologii przesyłowej.
- Wchodzimy w najważniejszy etap inwestycji. Wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem – mówi Jakub Kościesza z Mostostal Kraków S.A.
Także Budimex podkreśla wagę projektu. – Chcemy stworzyć nowoczesny hub przeładunkowy, odpowiadający potrzebom cywilnym i wojskowym. Naszym celem jest pełna multimodalność – dodaje Grzegorz Warych, kierownik kontraktu w Budimex S.A.
Inwestycja przyszłościowa
Koszt przedsięwzięcia to ponad 130 mln zł netto, z czego choćby połowa to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Zakończenie budowy zaplanowano na drugą połowę 2026 roku.
Węzeł nie tylko usprawni dostawy, ale też otworzy lotnisko na paliwa alternatywne (SAF). Będzie miał zastosowanie zarówno cywilne, jak i wojskowe, co wzmacnia bezpieczeństwo regionu i państwa.
Katowice Airport na rekordowym kursie
Lotnisko im. Wojciecha Korfantego jest jednym z liderów w Polsce. W 2024 roku obsłużyło rekordowe 6,39 mln pasażerów. W tym roku prognozy mówią już o ponad 7 mln. Pyrzowice to także jedno z największych lotnisk cargo w kraju.
Budowany węzeł przeładunkowy może więc stać się brakującym ogniwem, które jeszcze bardziej wzmocni pozycję Katowice Airport na mapie Europy.