Analizując ruchy i prędkość amerykańskiego i włoskiego samolotu, Itamilradar wykluczył obecność rosyjskich okrętów podwodnych w tym rejonie, co dodatkowo uprawdopodobnił fakt, iż włoski ATR P-72A nie posiada sprzętu do wykrywania okrętów podwodnych.
Jantar na radarze USA. „Rosjanie zbudowali statek z myślą o szpiegostwie”
Zbudowany w 2015 r. w Królewcu (ówczesnym Kaliningradzie) Jantar jest oficjalnie klasyfikowany jako pomocniczy badawczy statek oceanograficzny, wyposażony w sprzęt, umożliwiający prowadzenie ratownictwa podwodnego. Ma też na swoim pokładzie załogowe i bezzałogowe głębinowe łodzie podwodne, zdolne do zanurzenia się na 6000 m.
Jednak według NATO Rosjanie zbudowali statek przede wszystkim z myślą o szpiegostwie. I od chwili, kiedy przed 10 laty wszedł do służby, słychać tylko o takiej jego działalności.
Już w 2015 r. pojawiła się informacja Pentagonu, iż Jantar został rozmieszczony w pobliżu amerykańskiej bazy morskiej Kings Bay w stanie Georgia, gdzie znajdowało się sześć amerykańskich okrętów podwodnych z pociskami balistycznymi Trident uzbrojonymi w pociski jądrowe. Amerykanie zarzucili wówczas Rosjanom, iż zbierali informacje wywiadowcze na temat wyposażenia ich okrętów podwodnych.
W listopadzie minionego roku Jantar przez dłuższy czas przebywał na Morzu Irlandzkim, między Wielką Brytanią a Irlandią, na obszarze przeciętym licznymi podmorskimi kablami, co sprawiło, iż został odeskortowany przez okręt marynarki irlandzkiej poza newralgiczną strefę. niedługo po tym incydencie Jantar wpłynął na Morze Śródziemne, zatrzymując się na krótko w Algierze i egipskiej Aleksandrii, którą opuścił 3 stycznia.
Według Itamilradar jego obecność na tych wodach „stwarza większe ryzyko niż rejsy rosyjskich fregat uzbrojonych w pociski hipersoniczne”, zważywszy na niedawne sabotaże gazociągu bałtyckiego czy podmorskich kabli internetowych między Finlandią a Estonią.