Ruszyła budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. To najważniejszy element projektu Podłęże-Piekiełko

miastoiludzie.pl 2 tygodni temu

Rozpoczęło się drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Specjalistyczna maszyna TBM wydrąży niemal 3,8-kilometrowy odcinek trasy kolejowej nr 104 pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka w Małopolsce. Według założeń drążenie tunelu potrwa dziesięć miesięcy.

Budowa tunelu stanowi część strategicznego przedsięwzięcia kolejowego Podłęże-Piekiełko, które obejmuje modernizację i elektryfikację linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał, iż to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce.

Mówił o nowoczesnych rozwiązaniach inżynieryjnych oraz o tym, iż przez dekady w Polsce nie powstawały nowe przebiegi kolejowe i tunele. Teraz dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy projekt wreszcie wchodzi w fazę realizacji.

O książkach piszemy także w papierowej wersji Magazynu Miasto i Ludzie

TBM rozpoczyna prace

Minister infrastruktury zwracał uwagę na spektakularny moment inwestycji, czyli uruchomienie tarczy TBM, która będzie drążyć tunel. Zauważył, iż umowę podpisano rok temu, a w tej chwili budowa jest w pełni przygotowana, co wyróżnia projekt na tle innych europejskich przedsięwzięć.

Główna maszyna TBM, sprowadzona z Chin, waży ponad 2,5 tys. ton. Jej głowica tncąca ma średnicę 11 metrów i składa się z pięciu segmentów o łącznej masie 245 ton. Do prac przygotowano także mniejszą maszynę TBM, która wydrąży tunel ewakuacyjny.

Znaczenie inwestycji dla regionu i kraju

Podczas uroczystości obecny był również wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, który podkreślał strategiczne znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa Polski. Wskazywał na aspekt mobilności militarnej oraz możliwość szybszego przemieszczania wojsk i sprzętu sojuszniczego. Zaznaczał także, iż budowa tej linii to spełnienie wieloletnich oczekiwań mieszkańców Limanowszczyzny i całej Sądecczyzny.

Koszty i harmonogram prac

Umowa na modernizację odcinka Limanowa – bocznica Klęczany o długości 12,5 km została podpisana w marcu ubiegłego roku z konsorcjum firm Budimex i Gülermak. Planowany czas realizacji to 31 miesięcy. Koszt budowy samego tunelu przekracza 750 mln zł, a całego odcinka Limanowa – bocznica Klęczany to 1,9 mld zł. Po zakończeniu projektu czas przejazdu z Nowego Sącza do Krakowa skróci się do jednej godziny, a podróż z Krakowa do Zakopanego potrwa około 90 minut.

Perspektywy na przyszłość

Obecnie realizowane są prace również na innych odcinkach inwestycji, m.in. pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. Trwa także proces przetargowy na kolejne fragmenty linii, takie jak Rabka Zaryte – Mszana Dolna czy Tymbark – Limanowa.

Podłęże-Piekiełko to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, z budżetem wynoszącym 12 mld zł. Finansowanie pochodzi m.in. z KPO i Krajowego Programu Kolejowego. Zakończenie całego przedsięwzięcia planowane jest na 2029 rok.

Idź do oryginalnego materiału