Rzecznik praw uczniowskich trafi do polskich szkół

upday.com 1 godzina temu
Wprowadzenie do szkół edukacji obywatelskiej to jedno z większych osiągnięć polskiej edukacji – oceniła szefowa MEN Barbara Nowacka. W piątek we Wrocławiu spotyka się ona z 150 uczniami szkół ponadpodstawowych z Dolnego Śląska w ramach cyklu Okrągłe Stoły Uczniowskie. PAP

Ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka zapowiedziała wprowadzenie do polskich szkół instytucji rzecznika praw uczniowskich. Ogłoszenie padło podczas briefingu przed Dolnośląskim Okrągłym Stołem Uczniowskim we Wrocławiu – czternastym z szesnastu debat organizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w każdym województwie.

Nowacka podkreśliła, iż Polska jest liderem wśród państw Unii Europejskiej w zakresie działań na rzecz młodzieży. «Wyzwania młody człowiek ma dziś liczne i wielkie. Edukacja obywatelska, którą udało nam się wprowadzić do szkół, to jedno z większych osiągnięć polskiego systemu edukacji. Państwa Unii Europejskiej bardzo dużo mówią o tym, jak ważne są działania na rzecz obywatelskości, włączania młodych ludzi. A my nie mówimy o tym, my to robimy» – powiedziała ministra.

Rzecznik na poziomie krajowym i wojewódzkim

Planowana instytucja rzecznika praw uczniowskich ma działać na dwóch poziomach. Na szczeblu krajowym funkcjonować będzie w strukturach Ministerstwa Edukacji Narodowej, natomiast na poziomie wojewódzkim – w kuratoriach oświaty, gdzie rzecznik otrzyma uprawnienia inspektora. Ministerstwo wyraża nadzieję, iż projekt ustawy trafi pod obrady parlamentu jeszcze w tym roku.

Ministra zaznaczyła, iż młodzi ludzie muszą mieć świadomość swoich praw i obowiązków. «Młodzi ludzie mają prawa, mają obowiązki. Muszą znać swoje prawa i swoje obowiązki. I muszą mieć w swoim działaniu w szkole też wsparcie» – stwierdziła Nowacka.

Okrągłe Stoły Uczniowskie to seria szesnastu debat prowadzonych przez ministerstwo we współpracy z kuratorami oświaty. Celem inicjatywy jest budowanie szkoły opartej na dialogu i partnerstwie, gdzie głos uczniów jest aktywnie włączany w proces decyzyjny. Dotychczasowe spotkania pokazały potrzebę praktycznej edukacji, ograniczenia przeładowania programów nauczania oraz wzmocnienia wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego i walki z cyberprzemocą.

Uwaga: Ten artykuł został stworzony przy użyciu Sztucznej Inteligencji (AI).

Idź do oryginalnego materiału