Spór Hołownia-Tusk: CPK dzieli koalicję rządową

upday.com 2 godzin temu
Nie jest to w żaden sposób naruszenie koalicji – zapewnił marszałek Sejmu Szymon Hołownia, po głosowaniu ws. prezydenckiego projektu noweli o CPK. Jak dodał, komisja sejmowa chce pracować nad tym projektem, by wykazać też jego absurdy. Zapewnił też, iż wyjaśnił to premierowi, a jego wyjaśnienia zostały przyjęte. PAP

Sejm odrzucił w piątek wniosek Lewicy o natychmiastowe odrzucenie prezydenckiego projektu ustawy o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Za odrzuceniem wniosku głosowało 211 posłów, przeciw było 203, a 12 wstrzymało się od głosu.

Głosowanie ujawniło podziały choćby w ramach koalicji rządzącej. Wszyscy posłowie Koalicji Obywatelskiej (151) i PSL (24) poparli wniosek Lewicy o odrzucenie projektu, ale w Polsce 2050 głosy się podzieliły - 7 posłów poparło wniosek Lewicy, 9 było przeciw, a 12 wstrzymało się.

Wyjaśnienia marszałka Hołowni

Marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia, który głosował przeciwko wnioskowi Lewicy, ujawnił, iż rozmawiał z premierem Donaldem Tuskiem o sposobie głosowania swojego klubu. "Komisja infrastruktury naprawdę chce pracować nad tą ustawą, żeby wykazać absurdy też, które się w niej znajdują" - tłumaczył Hołownia.

"Wyjaśniłem to panu premierowi. Moje wyjaśnienia zostały przyjęte. Nie jest to w żaden sposób naruszenie czy koalicji, czy naszego stosunku do meritum tej ustawy" - dodał marszałek. Podkreślił, iż rozstali się "w zgodzie, w pokoju" i nie należy doszukiwać się "specjalnych sensacji".

Krytyka premiera Tuska

Premier Donald Tusk ostro skrytykował postawę Polski 2050 w sprawie CPK. "To jest zły znak ze strony Polski 2050 i marszałka Hołowni" - ocenił premier w Sejmie po głosowaniu.

"Jest mi przykro, iż marszałek Hołownia i tak duża grupa posłów z jego ugrupowania stanęła w tej kwestii po stronie prezydenta Nawrockiego, bo to bardzo źle wróży na przyszłość" - podkreślił Tusk. Premier argumentował, iż rząd ma "swoją mądrą, sensowną wersję z kolejami dużych prędkości".

Prezydencki projekt przewiduje zakończenie prac budowlanych na nowym lotnisku pod Baranowem do końca 2031 roku i uruchomienie cywilnego ruchu lotniczego do końca 2032 roku. Zakłada również rozwój około 2 tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości, oraz finansowanie programu dzięki skarbowych papierów wartościowych na co najmniej 66,18 miliarda złotych.

Źródła wykorzystane: "PAP" Uwaga: Ten artykuł został zredagowany z pomocą Sztucznej Inteligencji.

Idź do oryginalnego materiału