Substack – co to za platforma? Newslettery jako alternatywa dla mediów społecznościowych

sektor3-0.pl 1 tydzień temu

Newslettery przejmują dziś rolę blogów, a choćby rywalizują z niektórymi mediami społecznościowymi. Kiedy bezpośrednie dotarcie do odbiorców i odbiorczyń jest wyjątkowo ważne, algorytmy społecznościowe bywają zmienne i niełaskawe, e-maile, subskrypcje kanałów wideo czy podcastów, stają się najważniejsze dla twórców i twórczyń internetowych. Substack próbuje połączyć w sobie narzędzie dla autorów i autorek do pisania razem z wymiarem społecznościowym. Czy to dobre narzędzie dla osób zaangażowanych społecznie? Od czego zacząć pracę z tą platformą? Podpowiadamy!

Jak działa Substack?

Jak wiele platform dostępnych do masowej wysyłki e-maili (e-mail marketingu), Substack posiada edytor do pisania, tworzenia treści oraz narzędzia dystrybucji naszej twórczości. Platforma umożliwia publikowanie treści w formie bezpłatnych lub płatnych newsletterów. Autorzy i autorki mogą zdecydować o tym, czy będą tworzyć darmowy newsletter, czy też płatny periodyk i cała ich treść (lub tylko wybrane odcinki) znajdzie się za bramką wymagającym subskrypcji.

Subskrybenci i subskrybentki mogą czytać tekst tradycyjnie (czyli w poczcie mailowej), przez stronę newslettera lub aplikację Substack. Te dwie ostatnie opcje w zasadzie wyróżniają ten serwis od innych narzędzi newsletterowych takich jak Mailchimp czy Sendgird.

Strona główna newslettera z publicznie dostępnymi postami, podstronami oraz rekomendowanymi publikacjami innych autorów i autorek. Profil Substack Szymona Pifczyka, Kartografia Ekstremalna.

Dla autorów i autorek – blog i newsletter w jednym

Jeśli planujesz (lub już teraz tworzysz) więcej niż tylko wpisy czy artykuły, ale też np. podcasty, to Substack oferuje sporą elastyczność. Poza klasycznym edytorem treści znajdziemy tu również narzędzie publikacji podcastów, krótszych postów (które trafiają tylko do użytkowników przez aplikację i stronę, ale nie przez e-mail), oraz feed gdzie osoby autorskie i komentujące mogą prowadzić dyskusje na dany temat, publikować aktualizacje oraz promować swoje treści w społeczności.

Czy Substack jest darmowy? Jak wygląda cennik?

Treści mogą być dostępne dla wszystkich lub ograniczone do płacących subskrybentów. Substack pozwala na bardzo granularne zarządzanie monetyzacją naszego newslettera/bloga/podcastu. Możemy w dowolny sposób określić własne kwoty subskrypcji, oferować subskrypcje grupowe, tworzyć programy zniżkowe, a choćby lojalnościowe dla osób, które polecą nasz newsletter dalej lub chcą sprawić komuś subskrypcję jako prezent. Substack pobiera 10% prowizji od przychodów od płatnych treści i subskrypcji, a pieniądze otrzymujemy przez platformę Stripe (wymaga założenia osobnego darmowego konta i zweryfikowanie odbiorcy poprzez nasz bank).

Opcje subskrypcji płatnych i bezpłatnych przedstawiane podczas zapisywania się nowej osoby na newsletter. Osoba tworząca newsletter może ustawić własne ceny i pakiety i zdecydowani się na pobranie opłat lub publikować całkowicie bezpłatnie. Substack Van Anh Dam, Zapamiętnik.

Wśród szczegółowych ustawień dla autorów i autorek warto wyróżnić kilka:

  • łatwe rekomendowanie innych newsletterów w celu zwiększenia liczby subskrybentów i rozwoju publiczności,
  • Boost, czyli zautomatyzowane oferty zniżek na subskrypcję, które sterowane są przez algorytm platformy,
  • możliwość opt-out z nauki modeli sztucznej inteligencji na naszych treściach (czyli oznaczenia treści dla botów, które skanują sieć w tym celu),
  • aplikacja mobilna, w której możemy czytać treści, odkrywać inne newslettery, komentować i publikować posty (krótsze wiadomości, nietrafiające na skrzynki pocztowe).

Substack dla czytelników i czytelniczek newsletterów

Strona główna dla osób czytających stacki (skrót od Substack) i aplikacja mobilna, to dwie najważniejsze dodatkowe funkcje dla odbiorców. Oczywiście możemy zawsze pozostać przy mailu lub odwiedzaniu strony głównej ulubionego autora lub autorki. Kiedy jednak subskrybujemy więcej niż jedną publikację na Substacku, gwałtownie zaczniemy dostrzegać dodatkowe funkcje oferowane przez czytnik i używanie aplikacji. Ułatwiają one komentowanie i bycie na bieżąco, dokładając sporą dawkę treści rekomendowanych przez algorytm.

Ta część wzbudza mieszane uczucia. Dla niektórych osób to świetny sposób na odkrywanie treści, dla innych to coś, przed czym uciekają z takich miejsc jak Facebook czy Linkedin. W aplikacji główna strona to mieszanka treści, które obserwujemy i polecanych przez algorytmy. Inbox, to miejsce, gdzie znajdziemy tylko publikacje, które subskrybujemy. Warto sprawdzić, jak to działa dla Ciebie i czy chcesz korzystać z aplikacji.

Aplikacja Substack na telefon dla osób, które subskrybują wiele newsletterów.

Czy jest coś lepszego niż Substack?

Substack, jak każda platforma w sieci ma swoje ograniczenia i specyficzne problemy. Długo był to serwis, który unikał moderacji publikowanych treści. W wyniku tak otwartego podejścia zagościły na nim również publikacje o radykalnym charakterze, zwłaszcza skrajnie prawicowe w USA.

Z perspektywy autorów i autorek, Substack oferuje najbardziej kompleksowy i elastyczny zestaw narzędzi do publikacji, budowania publiczności i rozwijania modelu biznesowego wokół newsletterów. Funkcje społecznościowe, dyskusje pod postami, polecanie innych autorów i autorek, to wszystko sprawia, iż platforma cały czas się rozwija, również w Polsce. Większość konkurencji skupia się na funkcjach dla profesjonalnych mediów, wydawców i sklepów.

Najbliższą konkurencją Substack, którą warto rozważyć, jeżeli szukasz platformy do publikowania, newsletterów jest:

  • Ghost, serwis open source, który możemy uruchomić samodzielnie, jeżeli posiadamy własny hosting i podstawowe umiejętności konfiguracji. Udostępnia również płatną usługę hostingu (ceny zależą od wielkości bazy subskrybentów).
  • WordPress, czyli najpopularniejsza platforma do tworzenia stron internetowych, która z pomocą wtyczek umożliwia również wysyłania newsletterów i monetyzację treści. Taka konfiguracja wymaga więcej pracy technicznej ze strony autora/autorki.
  • Patreon, platforma dla twórców internetowych, którzy chcą komunikować się z osobami, które wspierają finansowo ich projekty poprzez subskrypcje. Patreon ma możliwość wysyłania maili i pobiera 12% od dochodu (do tego dochodzą opłaty operatorów płatności). Patreaon umożliwia obserwowanie twórców za darmo, bez subskrypcji, więc jeżeli publikują otwarte treści, może to być zamiennik narzędzia do newsletterów.
  • Patronite, polski odpowiednik Patreona, również oferuje twórcom możliwość wysyłania wiadomości i mnóstwo dodatkowych opcji, od prowadzenia zbiórek, wydawania książek. Patronite pobiera 6,5% dochodu (do tego dochodzą opłaty operatorów płatności). Przynajmniej na razie Patronite to narzędzie tylko dla twórców, którzy chcą publikować wyłącznie treści płatne.

Czy warto postawić na Substack? Podsumowanie

Wybierając platformę do publikacji newsletterów, należy pamiętać, iż najważniejsza jest i będzie baza Twoich czytelników i czytelniczek. Chodzi nie tylko o duże liczby subskrybentów i ich adresy e-mailowe, ale również zaufanie do Ciebie, iż wysyłasz wartościowe treści, które są dla nich ważne. Zadbaj jak najlepiej o bezpieczeństwo danych, czyli możliwość eksportu adresów (np. w formacie CSV). Pamiętaj, iż dodatkowe funkcje i różne formy monetyzacji newsletterów, nie muszą być dla Twoich czytelników i czytelniczek równie ważne co dla Ciebie. Zmieniając platformę wysyłki newslettera, uprzedź o tym odbiorców i odbiorczynie.

Kliknij i dołącz do bezpłatnego kursu Kamila Śliwowskiego: Pierwszy newsletter w organizacji społecznej

Idź do oryginalnego materiału