Świdnik wyjątkowy dla NATO

glosswidnika.pl 5 godzin temu

Najpierw na ulicach Świdnika, głównie alei Lotników Polskich, pojawiły się ciężarówki wojskowe. Później, w błyskawicznym tempie wojsko zbudowało zaplecze do przyjmowania transportów lotniczych. Wokół lotniska zainstalowano systemy obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej. O planach przeniesienia z podrzeszowskiej Jasionki części transportów z pomocą wojskową dla Ukrainy mówiło się już dwa lata temu. Miało to nastąpić w połowie bieżącego roku i tak się stało. Na początku czerwca na lotnisku w Świdniku pojawił się pierwszy C-130 Hercules Kanadyjskich Królewskich Sił Powietrznych. Później lądowały maszyny należące do innych armii, a w miniony piątek potężny ukraiński transportowiec An-124 Rusłan.

Dlaczego Świdnik?

Wybór Świdnika jako „zastępcę” Jasionki miał wiele powodów. Port Lotniczy Lublin ma status lotniska międzynarodowego, dostępnego przez 24 godziny na dobę. Wyposażony jest w urządzenia nawigacyjne ILS kategorii 2, umożliwiające wykonywanie operacji lotniczych w trudnych warunkach pogodowych. Port może obsługiwać samoloty do kodu D, a więc wielkości Boeinga 767 czy Airbusa A310. Ponadto lotnisko jest świetnie skomunikowane z siecią dróg międzynarodowych, ekspresowych oraz z koleją, co ułatwia przekazywanie transportów na granicę z Ukrainą. Z Jasionki do przejścia granicznego w Medyce jest około 100 kilometrów, do Hrebennego ok. 140 km. Natomiast ze Świdnika do Hrebennego także jest 140 km, ale do przejścia granicznego w Dorohusku zaledwie 90 km.

Baza cargo ważnym argumentem

Bardzo duże znaczenie odegrał terminal cargo otwarty Porcie Lotniczym Lublin w listopadzie ubiegłego roku. Nowy terminal to hala magazynowo-przeładunkowa o powierzchni blisko 2 tys. mkw. Magazyn jest wyposażony w 5 ramp załadunkowo-rozładunkowych. Obiekt jest przystosowany do jednoczesnej obsługi 3 samochodów ciężarowych, do 24 ton każdy, po stronie przyjęcia towaru oraz 2 aut ciężarowych po stronie wydania towaru. Terminal cargo wyposażony jest w wysokiej jakości skaner, umożliwiający prześwietlenia wielkogabarytowych ładunków których przekrój poprzeczny ma wymiar 180×180 cm. Jest on w stanie obsłużyć szeroką gamę ładunków, między innymi części statków powietrznych, których długość przekracza 6 m, a ładunek ma nierównomierny kształt i waży ponad 500 kg. Ponadto terminal ma certyfikat na przyjmowanie materiałów niebezpiecznych i łatwo psujących się.

Co na obecności wojska zyska lotnisko w Świdniku?

W ciągu nieco ponad miesiąca od wybuchu wojny na lotnisku w Jasionce wylądowało ponad 400 dużych samolotów transportowych z pomocą humanitarną oraz 35 lotów ewakuacyjnych. Lotnisko musiało zwiększyć liczbę personelu. Na razie ruch wojskowy na naszym lotnisku jest niewielki, ale z czasem transportów ma być coraz więcej. zwykle są to Herculesy, ale też transportowe Airbusy. Przejęcie od Jasionki większości lotów stanowi dużą szansę na rozwój portu, a zwłaszcza poprawę jego sytuacji finansowej. Strata za rok 2024 wyniosła 51 mln zł. Dzięki obecności wojska, opłatom za korzystanie z pasa startowego i pozostałej infrastruktury, może ona znacznie się zmniejszyć.

Z informacji podawanych przez MON wynika, iż Port Lotniczy Lublin będzie pełnił rolę hubu transferującego militarną pomoc dla Ukrainy co najmniej do października. Jednak z uwagi na szeroki zakres inwestycji w Jasionce ten termin może się znacznie wydłużyć. To zresztą tylko przygrywka do stałej obecności wojska w Świdniku. realizowane są bowiem prace przygotowawcze do budowy bazy śmigłowcowej, która ma powstać w sąsiedztwie lotniska.

Idź do oryginalnego materiału