Ten SUV to synonim dziadostwa i tandety. Mimo to cały czas sprzedaje się świetnie

wrc.net.pl 4 godzin temu

Większość z nas przywykła do częstych aktualizacji i liftingów wprowadzanych przez producentów. Okres życia danego modelu zwykle określa się na około 6-7 lat, a w połowie tego czasu firmy często poprawiają i aktualizują swój samochód. Ten SUV w ciągu swojej 48-letniej historii doczekał się takich zmian dopiero po raz trzeci. To synonim dziadostwa i tandety.

Ten SUV po 48 latach praktycznie nic się nie zmienia

fot. AvtoVAZ

Po raz trzeci w swojej 48-letniej historii rosyjska legenda, Łada Niva, otrzyma bardziej nowoczesną jednostkę napędową. SUV po zmianach będzie miał wyższą moc i moment obrotowy. Do tej pory pod jego maską pracowała przestarzała jednostka o pojemności 1,7 litra i mocy 83 koni mechanicznych. Pozwalała ona na „sprint” od 0 do 100 km/h w… 19 sekund. Na papierze maksymalna prędkość wynosiła 137 km/h, jednak w praktyce bardzo ciężko było zbliżyć się do tego wyniku.

Aby wyjaśnić wam, jak bardzo zła jest obecna jednostka napędowa, wystarczy spojrzeć na kolejne liczby. Pomyślelibyście, iż skoro już nie ma żadnej mocy i dynamiki, to może chociaż nadrabia spalaniem? Nic bardziej mylnego. Oficjalnie samochód pali 9,5 litra na 100 kilometrów, a do tego ma zaledwie 42-litrowy zbiornik paliwa.

fot. AvtoVAZ

SUV ten korzystał z tej wybitnej jednostki napędowej od lat 90. Wtedy też zastąpił jeszcze bardziej przestarzały silnik o pojemności 1,6 litra. Rosyjski producent wprowadził także sześciobiegową skrzynię biegów.

Spalanie przy prędkościach autostradowych jest koszmarnie wysokie

Jak informuje portal RG, Rosjanie wprowadzą teraz kolejne, duże modyfikacje. Legendarny SUV ma otrzymać zupełnie nowy silnik, który będzie dopiero trzecim w jego 48-letniej historii. Pod maską ma teraz pracować jednostka o pojemności 1,8 litra i mocy około 90 koni mechanicznych i momencie obrotowym 150 Nm. Jak widzicie, 48 lat historii to wciąż za mało dla rosyjskiego producenta, aby dokonać faktycznych, potrzebnych zmian.

fot. AvtoVAZ

Ale, ale. Rosjanie sugerują, iż nowy silnik ma poprawić zachowanie samochodu przy wyższych prędkościach. Faktyczne spalanie przy autostradowych prędkościach przy obecnej jednostce znacznie przewyższało bowiem wspomniane 9,5 l/100 km. jeżeli ta wartość ulegnie poprawie, można więc mówić o całkiem sporej ewolucji.

Jeśli jednak chodzi o dynamikę, powyższe liczby sugerują, iż nie można spodziewać się żadnych pozytywów. Wszystko wskazuje też na to, iż rosyjski producent razem z aktualizacją silnika nie będzie podnosił cen. Łada Niva ma więc duże szanse na to, aby pozostać krajowym bestsellerem na swoim domowym runku. W ciągu pierwszych jedenastu miesięcy Rosjanie sprzedali 45 818 egzemplarzy tego staromodnego samochodu.

Idź do oryginalnego materiału