Tunel schronowy w Strzyżowie, z okresu II wojny światowej, był częścią kompleksu Fűhrershauptguarier – Anlage Sűd.
Kompleks ten obejmuje również Stępinę-Cieszynę w której znajduje się Główna Kwatera Dowodzenia „Południe”.
W odróżnieniu od innych schronów kolejowych w Polsce, schron w Strzyżowie jest w pełni podziemny, wykopany pod Żarnowską Górą.
Zbudowany przez „Organisation Todt” między 1940 a 1941 r., kompleks obejmował tunel schronowy, schrony zaplecza, tunel instalacyjny, bocznicę kolejową i peron.
Wykonano go z betonu, żelbetu i cegły klinkierowej.
Zachowały się tunel schronowy, tunel instalacyjny oraz techniczne schrony.
Tunel ma 438 m długości, przekrój kolisty o średnicy 8,87 m, betonowe ściany, żelbetowe przedsionki i sklepienia z cegły klinkierowej. Wloty zamykają żelazne drzwi z wentylacją.
Podczas spotkania Hitlera z Mussolinim w sierpniu 1941 r., pociąg „Amerika” bazował w tym tunelu. Pociąg ten miał kilkanaście wagonów, w tym salonkę, wagon kąpielowy, sztabowy, konferencyjny oraz wagon do przewozu limuzyny, a jego bezpieczeństwo zapewniały platformy z działkami przeciwlotniczymi.
W 1944 r. obiekt przejęli partyzanci Armii Krajowej.