Cztery spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej podpisały z koncernem Lockheed Martin osiem umów wykonawczych do zobowiązań offsetowych związanych z drugą fazą programu „Wisła”. Kontrakty z amerykańskim gigantem zbrojeniowym zawarły podczas MSPO: PCO, Mesko, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2.
Umowa offsetowa, czyli inaczej zobowiązanie kompensacyjne, to kontrakt zawierany z firmą, od której dany rząd kupuje zaawansowane uzbrojenie. Dokument ten zobowiązuje przedsiębiorstwo do przekazania wskazanym przez resort obrony podmiotom (nie tylko spółkom, ale także instytucjom naukowo-badawczym), wiedzy i know-how z obszaru, na którym szczególnie zależy zamawiającemu broń.
Ministerstwo Obrony Narodowej, decydując się kupić w ramach drugiej fazy programu „Wisła” kolejnych sześć baterii przeciwlotniczego i przeciwrakietowego zestawu Patriot, wraz nowym systemem dowodzenia IBCS oraz pociskami PAC-3, poinformowało, iż oczekuje od producentów tych rozwiązań (koncern RTX – system Patriot, Lockheed Martin rakiety PAC-3 oraz Northrop Grumman – system IBCS) transferu technologii i wiedzy w zakresie radiolokacji, napędów rakietowych, serwisu i napraw samolotów F-16, F-15 oraz C-130 Hercules.
REKLAMA
Ramową umowę offsetową z koncernami Lockheed Martin oraz RTX podpisano w sierpniu 2023 roku, a z firmą Northrop Grumman w lutym bieżącego roku. Pierwszy dokument przewiduje 13 zobowiązań offsetowych o łącznej wartości ponad miliarda złotych, a drugi – osiem zobowiązań o wartości ponad 300 mln zł.
Podczas pierwszego dnia Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Polska Grupa Zbrojeniowa oraz cztery spółki należące do holdingu – PCO SA z Warszawy, Mesko SA ze Skarżyska-Kamiennej, Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 SA z Łodzi oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 SA z Bydgoszczy – podpisały z firmą Lockheed Martin osiem umów wykonawczych do zobowiązań offsetowych ujętych w kontrakcie ramowym.
Trzy umowy zawarły z Lockheed Martinem Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2. Zgodnie z tymi porozumieniami bydgoska spółka zyska wiedzę i kompetencje do serwisowania i napraw w samolotach F-16, F-15 i C-130 Hercules: wiązek kablowych i instalacji tlenowych, a w samolotach C-130 także podwozi.
PGZ wraz z PCO SA podpisały z firmą Lockheed Martin dwie umowy. Na ich podstawie w Zielonce zostanie rozbudowane laboratorium Hardware-in-the-Loop (HWIL). Natomiast spółka Mesko parafowała z Lockheed Martinem dwie umowy, zgodnie z którymi Amerykanie przekażą Polakom wiedzę i technologię dotyczącą silników pocisków systemu Homar – A (czyli M142 Himars). Ostatnią z umów wykonawczych z amerykańskim koncernem zawarły Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 z Łodzi. Dzięki niej do spółki trafi know-how niezbędne do produkcji kontenerów startowych rakiet PAC-3 MSE.
Brian Kubik, wiceprezes ds. programów PAC-3 w firmie Lockheed Martin, zapewnił, iż kontrakty są korzystne zarówno dla przedsiębiorstw polskich, jak i amerykańskich. – Wykorzystując nasze polskie partnerstwa, jesteśmy w stanie rozszerzyć nasz łańcuch dostaw i przyspieszyć dostawę PAC-3 MSE, aby sprostać rosnącemu globalnemu popytowi – podkreślał podczas uroczystości podpisania umów.