Napędzany wodorem dron o nazwie Yuxiang II, zaprojektowany przez młodych naukowców z Instytutu Technologii Harbińskiej w Chongqing (HIT Chongqing), odbył swój dziewiczy lot 12 czerwca br.
Dron napędzany wodorem jest dziełem zespołu studentów Centrum Badań nad Energią Wodorową i Niskoemisyjną HIT Chongqing. Zespół ten opracował już pięć dronów wodorowych, w tym Qingou-30, który odbył swój pierwszy lot w marcu tego roku.
Korpus Yuxiang II jest wykonany z ramy z włókna węglowego, w ramie tej znajduje się łoże na zbiornik z wodorem. Źródłem energii zasilającej 6 wirników drona jest system wodorowych ogniw paliwowych o dużej mocy. Yuxiang II to maszyna dostosowana do startów z katapulty. Dzięki ogniwom wodorowym ma odbywać wielogodzinne loty i osiągać zasięgi 4-krotnie większe niż analogiczne drony zasilane akumulatorami.
Oprócz zastosowań w logistyce drony wodorowe takie jak Yuxiang II mogą między innymi monitorować stan linii energetycznych, gazo- i ropociągów, mogą uczestniczyć w misjach patrolowych, jak również w akcjach ratowniczych, czy badaniach topograficznych, lub brać udział w zbieraniu danych dla rolnictwa.
Yuxiang II jest konstrukcją eksperymentalną, jednym z licznych rozwiązań, które są tworzone i badane w HIT Chongqing. Ta uczelnia techniczna wspierana jest przez administrację dzielnicy Chongqing Liangjiang New Area, która tworzy warunki zachęcające młode talenty do wybrania Chingqing jako miejsca zamieszkania i pracy. Młodzi naukowcy zyskują komfortowe warunki pracy oraz wsparcie finansowe organizowane przez lokalna administrację, Chongqing Liangjiang New Area zyskuje projekty, z których wiele uzyskuje wymierny walor komercyjny.
Według informacji administracji dzielnicy, w parku przemysłowo-technologicznym zbudowanym nad jeziorem Mingyue w Chongqing działa w tej chwili 46 instytucji badawczych i badawczo-rozwojowych, a ich skomercjalizowane rozwiązania przyniosły do tej pory 28 milionów dolarów przychodu.
Drony o napędzie wodorowym rozwijane są intensywnie przez firmy z Korei Południowej (Doosan Mobility Innovation),
a także z Singapuru i Japonii (H3 Dynamics / Toyota Tsusho Nexty Electronics Japan) . Dzięki mariażowi wielu technologii powstają kolejne konstrukcje o coraz dłuższym czasie pracy/lotu (od ponad 2 godzin do ponad 5 godzin) i coraz większym zasięgu. Sprawia to, iż drony pozyskują nowe potencjalne zastosowania, a branża związana z rozwojem, konstrukcją i produkcją dronów staje się coraz poważniejszą gałęzią zupełnie nowego przemysłu.
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© 2010 – 2022 www.chiny24.com