Zachód chciał uderzyć w czuły punkt Kremla, ale mu nie wyszło. Jeden obszar w Rosji kwitnie. „W Niemczech wciąż jest zbyt wiele firm, które podważają embargo”

news.5v.pl 1 tydzień temu

Pod wieloma względami sankcje nałożone przez Zachód na Rosję nie przynoszą pożądanego efektu. Lotnictwo cywilne w tym kraju przez cały czas funkcjonuje. Według badań przeprowadzonych przez dziennikarzy „Welt am Sonntag” Rosja przez cały czas jest w stanie utrzymywać i obsługiwać samoloty zaprojektowane na Zachodzie, mimo iż Europa i USA zakazały dostaw części zamiennych.

Wiele samolotów zostało uziemionych w pierwszym roku po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę. Jednak w 2023 r. w Rosji ponownie odnotowano więcej startów i lądowań. Liczba lotów wzrosła o ok. 20 tys. do 1,28 mln w ciągu roku.

Politycy wzywają teraz do podjęcia ostrzejszych działań przeciwko osobom łamiącym sankcje, z których Rosja wyraźnie korzysta. — Niestety, w Niemczech wciąż jest zbyt wiele firm, które podważają embargo — mówi w rozmowie z „Welt am Sonntag” polityczka FDP (Wolna Partia Demokratyczna) Marie-Agnes Strack-Zimmermann.

— To niedopuszczalne — dodaje. Jej zdaniem każdy, kto pośrednio wspiera Rosję, jest współwinny zbrodni w Ukrainie i zagraża bezpieczeństwu Niemiec i Europy. — Niemcy muszą podjąć zdecydowane działania — podsumowuje Strack-Zimmermann.

Chodzi też o europejskie bezpieczeństwo

Od początku wojny Rosji w Ukrainie Bruksela nałożyła sankcje na ponad 400 rosyjskich firm i 1,7 tys. osób powiązanych z Kremlem. Według danych Komisji Europejskiej środki te obejmują 58 proc. rosyjskiego eksportu do Europy i 61 proc. importu. Ograniczeniami zostały dotknięte towary z prawie wszystkich sektorów gospodarki: ropa i węgiel, chipy komputerowe i maszyny budowlane, zegarki i kawior. A także komponenty do rosyjskiej floty liczącej ok. 1 tys. samolotów pasażerskich.

Nuran Erkul Kaya / AFP

Puste lotnisko Moskwa-Wnukowo tuż po tym, jak Zachód nałożył sankcje na Rosję, marzec 2022 r.

— Działania gospodarcze Putina służą przedłużeniu brutalnej wojny Rosji przeciwko Ukrainie, a także zagrażają naszemu europejskiemu bezpieczeństwu — mówi niemiecka ministra spraw zagranicznych Annalena Baerbock (Zieloni). — To jest dokładnie to, co musimy powstrzymać — dodaje.

W związku z tym Niemcy prowadzą w Brukseli kampanię na rzecz rozszerzenia środków w obszarach, takich jak energia, surowce i technologia. — Jednak wszystkie te sankcje nie mogą być w pełni skuteczne, jeżeli kraje, takie jak Chiny, przez cały czas będą dostarczać Rosji materiały o znaczeniu wojennym, na przykład towary podwójnego zastosowania — zauważa ministra Baerbock.

Na korzyść Putina

Rosja wielokrotnie zdołała obejść zachodnie sankcje. Na przykład eksportując ropę i olej napędowy oraz importując towary podwójnego zastosowania — produkty, które mogą być wykorzystywane zarówno do celów cywilnych, jak i wojskowych, takie jak półprzewodniki, drony i części lotnicze. Według badania przeprowadzonego przez Instytut Ifo wiele z tych towarów jest kierowanych do Rosji przez Armenię, Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan i Turcję.

Nie wszystkie europejskie firmy mogą — lub chcą — wycofać swoje towary z rosyjskiego rynku. — Zwycięstwo Ukrainy leży w najlepszym interesie UE — mówi Manfred Weber, przewodniczący Europejskiej Partii Ludowej w Parlamencie Europejskim, w rozmowie z „Welt am Sonntag”. — Każdy, kto podważa sankcje, gra na korzyść Putina i poważnie szkodzi UE — dodaje polityk.

Złamanie embarga nie jest trywialnym wykroczeniem. — To niedopuszczalne, iż drony wystrzelone w Ukrainę zawierają europejską technologię — zauważa Weber. — Niezależnie od tego, czy chodzi o europejskie firmy, czy o kraje kandydujące do UE, wszyscy muszą działać razem, jeżeli chodzi o sankcje — dodaje.

Embargo na rosyjskie lotnictwo cywilne było jednym z pierwszych środków podjętych przez UE po rozpoczęciu wojny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachodni plan się nie powiódł

Miało uderzyć we wrażliwy obszar państwa rządzonego przez Putina. Do wielu ważnych regionów można dotrzeć tylko samolotem. A rosyjskie linie lotnicze prawie wyłącznie korzystają z modeli europejskiego producenta Airbusa i jego amerykańskiego konkurenta Boeinga. Dyplomacji mieli nadzieję, iż po odcięciu od zachodniej technologii lotniczej Rosja zostanie zdecydowanie osłabiona. Ten plan się nie powiódł.

— Rosja coraz częściej wykorzystuje luki prawne, aby obejść sankcje — tłumaczy Michael Roth z Socjaldemokratycznej Partii Niemiec (SPD). Jednocześnie Moskwa otwiera się na nowe rynki. Na przykład Chiny i Indie zastąpiły państwa członkowskie UE jako najważniejsi nabywcy rosyjskiego eksportu energii.

Niemniej jednak Roth uważa, iż środki podjęte przez Brukselę są skuteczne. — 13 pakietów sankcji UE od lutego 2022 r. jest bardzo skutecznych. choćby jeżeli nie tak gwałtownie i kompleksowo, jak byśmy chcieli — twierdzi.

Idź do oryginalnego materiału