III Międzynarodowy Kongres – Energetyczna Regeneracja Miast zorganizowany w dawnej elektrowni (obecnie centrum wystawowo – konferencyjnym) EC1 w Łodzi poświęcony był, jak piszą organizatorzy, ,,procesom regeneracji miast w kontekście przemian energetycznych”. Tego typu imprezy zwykle kojarzą się z teoretycznymi wykładami i debatami, z których później nic praktycznego nie wynika. Jednak tym razem było inaczej, a to dlatego iż zespół Instytutu Spraw Obywatelskich postanowił zrobić trochę zamieszania…
Postanowiliśmy nieco ubarwić to międzynarodowe wydarzenie, dokładając do niego jeden dodatkowy – niezaplanowany w oficjalnym rozkładzie dnia punkt programu.
Żądamy zielonej fali dla tramwajów! – to było hasło naszej pikiety, obecne także na wykonanym specjalnie na tę okazję transparencie. Stanęliśmy wczesnym rankiem, w dniu otwarcia Kongresu, przed głównym wejściem do zrewitalizowanej secesyjnej elektrowni EC1 w centrum Łodzi. Przygotowaliśmy transparent i megafon. Czekaliśmy na gości Kongresu.
Nie dało się nas przegapić, w związku z czym wywołaliśmy bardzo duże zainteresowanie – także wśród obecnych na otwarciu wydarzenia lokalnych mediów.
Pikieta – żądamy zielonej fali dla tramwajów!
To była okazja, żeby opowiedzieć o tym, czym jest zielona fala dla tramwajów i dlaczego jej wprowadzenie jest tak bardzo ważne dla naszego miasta – Łodzi.
Przemawiam przez megafon – echo odbija moje słowa od starych ceglanych murów. Odczytuję na głos list otwarty, który napisałem do pani prezydent Hanny Zdanowskiej i pana wiceprezydenta Adama Pustelnika:
,,Szanowna Pani Prezydent, Szanowny Panie Wiceprezydencie,
cieszymy się z tego, iż Łódź jest gospodarzem III edycji Kongresu Regeneracja Miast w dniach 30-31 maja br. Temat szeroko pojętego racjonalnego gospodarowania energią jest bardzo istotny i aktualny z uwagi na kwestie społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Jednak realny pożytek z takiego Kongresu łodzianie uzyskają tylko wtedy, gdy sprawa nie zakończy się na pięknie zorganizowanym wydarzeniu oraz na teoretycznych rozważaniach tematu.
Właśnie dlatego proponujemy konkretne, realne rozwiązanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców Łodzi. Tym usprawnieniem jest: ZIELONA FALA DLA TRAMWAJÓW.
Zielona fala oznacza bezwzględny priorytet dla tramwajów w ruchu drogowym. Sygnalizacja świetlna zostaje więc zaprogramowana w taki sposób, by tramwaje na danej trasie mogły poruszać się płynnie, zatrzymując się jedynie na przystankach i nie tracąc czasu w czerwonym świetle (…).”
Muszę przerwać czytanie, bo obok mnie pojawia się organizatorka kongresu. Pyta czy zamierzamy zakłócać wydarzenie, wchodząc do środka z nagłośnieniem. Odpowiadam, iż to całkowicie pokojowa demonstracja z optymistycznym przesłaniem. Widzę, iż to uspokaja moją rozmówczynię.
Czytam dalej:
,,Prawdziwa zielona fala jest systemem inteligentnym i elastycznym – dostosowuje się do realnej sytuacji w ruchu tramwajowym. Płynności ruchu nie może zaburzyć na przykład osoba wolniej wsiadająca do tramwaju na przystanku albo nieuważny kierowca przez chwilę blokujący przejazd.”
Kolejny raz przerywam czytanie, bo widzę, iż do wejścia zbliża się wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.
Wręczam mu list otwarty, do którego załączona jest nasza społeczna gazeta – Aktywność Obywatelska – numer poświęcony łódzkiej komunikacji zbiorowej.
Moment wręczenia listu nagrała kamera lokalnej łódzkiej telewizji. Pan prezydent dziękuje i z podarkami od łódzkich społeczników wchodzi do środka. Za chwilę będzie przemawiał na oficjalnym otwarciu Kongresu.