Awaria podmorskich kabli w Bałtyku. W pobliżu przepływał chiński statek

wiadomosci.gazeta.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Bartosz Bańka / Agencja Wyborcza.pl | @auonsson / X


Chiński statek towarowy Yi Peng 3 znajdował się w Zatoce Fińskiej, gdy doszło do awarii kabli podmorskich biegnących z Finlandii do Niemiec i ze Szwecji na Litwę - zauważył dziennik "Iltalehti".
Podejrzana aktywność chińskiego statku: Fiński dziennik powołuje się na obserwacje z portalu MarineTraffic, pozwalającego monitorować ruch statków na całym świecie. Dziennikarze zauważają, iż w niedzielę (17 listopada) jednostka zgłosiła awarię systemu monitorującego ruch. Trwała ona od około godziny 14 do 22.41. Co więcej, w poniedziałek (18 listopada) rano Yi Peng 3 zboczył chwilowo trasy i zmienił kurs w miejscu skrzyżowania fińskiego i litewskiego kabla morskiego. Statek krążył w tym miejscu przez około półtorej godziny, a następnie kontynuował podróż.


REKLAMA


Pobyt w rosyjskim porcie: "Iltalehti" podaje ponadto, iż 10 listopada chiński statek przybił do rosyjskiego portu Ust-Ługa. Jednocześnie zwraca uwagę, iż choć nietypowe zachowanie jednostki mogłoby sugerować związek z awarią fińsko-niemieckiego kabla podmorskiego, do uszkodzenia litewsko-szwedzkiego doszło znacznie wcześniej - w niedzielę około godziny 8 rano. Zaznacza ponadto, iż ruch Yi Peng 3 był monitorowany przez duńską straż przybrzeżną.


Zobacz wideo Znamy przyszłego sekretarza ds. obrony Stanów Zjednoczonych


Wcześniejsze incydenty: Warto przypomnieć, iż w sobotę (16 listopada) rosyjski okręt szpiegowski Jantar został zaobserwowany na Morzu Irlandzkim i odeskortowany przez irlandzką marynarkę wojenną. Jednostka znajdowała się w regionie, w którym biegną liczne podmorskie rurociągi i kable telekomunikacyjne. O wzmożonej aktywności rosyjskich statków informowała również w ostatnim czasie portugalska marynarka wojenna.


Podejrzenia Berlina: We wtorek (19 listopada) minister obrony Niemiec Boris Pistorius powiedział, iż nikt nie wierzy w przypadek. W jego ocenie należy założyć, iż awarie mogły być skutkiem sabotażu. "Fakt, iż taki incydent natychmiast budzi podejrzenia o celowe uszkodzenie, mówi wiele o niestabilności naszych czasów" - zaznaczono we wspólnym oświadczeniu resortów dyplomacji Niemiec i Finlandii.
Więcej na ten temat w artykule: "Uszkodzone kable na dnie Bałtyku. Finlandia rozważa uruchomienie artykułu 5 NATO".Źródło: "Iltalehti"
Idź do oryginalnego materiału