O budowie wojskowych mostów pod Krapkowicami (po jednym dla wszystkich kierunku jazdy) mówiono już od września. Teraz są konkrety. 22 listopada Ministerstwo Finansów przyznało prawie 4,4 mln zł dofinansowania do budowy mostu na Osobłodze w tym miejscu.
Na prośbę o pomoc finansową – potrzebną na wkład własny zadania – pozytywnie odpowiedziało już też wstępnie stołeczne miasto Warszawa, deklarując 1,1 mln zł dotacji (musi to jeszcze zatwierdzić rada miasta stołecznego).
Starosta krapkowicki Maciej Sonik poinformował, iż w sobotę 23 listopada zakończyło się również postępowanie w zakresie zamówienia publicznego na budowę wojskowego mostu pod Krapkowicami.
Wojskowy most pod Krapkowicami. Wybuduje go opolska firma
„Most wybuduje opolska firma Himmel i Papesch Opole, która wybudowała także przeprawę tymczasową w Głuchołazach. To dodatkowy atut, bo ma świeże doświadczenie w kwestii mostów DMS-65 i współpracy z wojskiem. I jest „sprawdzona w boju”! – informuje starosta Maciej Sonik.
Budowa mostów wojskowych pod Krapkowicami znacząco będzie się różnić jednak od tej, jaka miała miejsce w Głuchołazach. Zniszczeniu uległa droga, a zatem trzeba wybudować „obejście” zerwanego odcinka. To około 300 m drogi tymczasowej między ulicą Kozielską w Krapkowicach, a drogą wojewódzką nr 416 w Żywocicach.
Przez rzekę wykonawca przerzuci dwie konstrukcje mostowe DMS 65 o długości 39 metrów (takie, jak w Głuchołazach). Starosta deklaruje, iż na początku tygodnia nastąpi przekazanie placu budowy firmie wykonawczej.
Wojskowy most pod Krapkowicami jeszcze w tym roku?
26 października informowaliśmy w „O!Polskiej” szczegółowo o planach związanych z budową wojskowego mostu pod Krapkowicami. Starosta obiecywał wtedy mieszkańcom, iż do mikołajek będzie on gotowy.
Wygląda na to, iż trudno będzie dotrzymać tego terminu. Teraz Maciej Sonik deklaruje, iż nastąpi to „jak najszybciej, ale na pewno w tym roku jeszcze”.
Wybudowany „by-pass” będzie drogą powiatową. Powtarzając za starostą krapkowickim Maciejem Sonikiem, będzie to prawdopodobnie „najszybciej zbudowana przeprawa po nowym śladzie w Polsce”.
I jest to jedyny przypadek, kiedy powstanie nowa droga z nowymi mostami w całkiem nowym miejscu, żeby likwidować skutki powodzi.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania