Bojowy Wóz Piechoty Lynx

poligonowewiesci.pl 2 lat temu
KF41 Lynx

Po zakończeniu Zimnej Wojny w zjednoczonej już Republice Federalnej Niemiec, pomimo szeroko pojętej demilitaryzacji armii niemieckiej, jak i całego kontynentu europejskiego, w połowie lat dziewięćdziesiątych powstał program Neue Gepanzerte Plattformen, pozwalający przemysłowi zbrojeniowemu opracować szereg pojazdów pancernych nowej generacji, w tym transportera opancerzonego, BWP, pojazdu obrony przeciwlotniczej, wozów saperskich i przede wszystkim nowego czołgu podstawowego. Niestety, już w 2001 roku projekt NGP został zakończony.

Pomimo tego postanowiono, iż w stosunku do transportera opancerzonego i bojowego wozu piechoty prace będą kontynuowane z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych w zakończonym programie Neue Gepanzerte Plattformen. Program koncepcji budowy nowego bwp, mającego zastąpić leciwego Mardera, otrzymał nazwę Neuer Schützenpanzer i w 2002 roku rozpoczęto realizację projektu. W wyniku prac wysiłkiem koncernów Krauss-Maffei Wegmann i Rheinmetall Landsysteme powstał nowoczesny bojowy wóz piechoty Puma, wprowadzony do służby 24 czerwca 2015 roku. Koszty jednostkowe nowego niemieckiego bwp okazały się jednak barierą dla prób otwarcia rynku zbytu dla większości państw chcących wymienić swoje stare bojowe wozy piechoty na nowe. Dlatego Rheinmetall Landsysteme, będący częścią oddziału Vehicle Systems Rheinmetall, który jest, nota bene, współproducentem bwp Puma, podjął się opracowania wozu, posiadającego zintegrowane i sprawdzone systemy o wysokim poziomie gotowości technologicznej w celu zmniejszenia okresu opracowania i rozwoju oraz kosztów i ryzyka technicznego.

Od początku projektowano dwa warianty nowego wozu bojowego, mający mniejszą masę KF31 (Kettenfahrzeug 31-tańszy) i ciężki KF41 (droższy). Stworzyło to możliwość zaoferowania na rynku dwóch pojazdów, mogących zaspokoić klientów z różnym obronnym portfelem budżetowym. Lynx, bo tak nazwano nową rodzinę bojowych wozów piechoty, został zaprojektowany jako prywatne przedsięwzięcie firmy Rheinmetall, aby zapewnić potencjalnym klientom nowoczesny wóz bojowy, który będzie w stanie przeciwdziałać wszystkim pojawiającym się zagrożeniom na współczesnym polu walki, zachowując jednocześnie zdolność do prowadzenia operacji asymetrycznych lub pokojowych.

KF31 Lynx

Pojazd w lżejszej konfiguracji KF31 został zaprezentowany publicznie po raz pierwszy na wystawie obrony Eurosatory w dniu 14 czerwca 2016 roku (później na IDET 2017 w Czechach). Dwa lata później światło dzienne ujrzała jego cięższa odmiana KF41, którą zaprezentowano także na salonie Eurosatory. Oba pojazdy posiadały taki sam układ konstrukcyjny, będący aktualnie standardem dla pojazdów tego typu. KF31 posiada silnik wysokoprężny Liebherr D9612 o mocy 755 KM (563 kW), co jak widać jest oczywistym przykładem odejścia od tradycji montowania w wozach niemieckich silników firmy MTU. Motor sprzęgnięto z przekładnią automatyczną Allison X300 serii 6F/1R lub opcjonalnie z automatyczną skrzynią biegów Renk HSWL 256, które znajdują się z przodu kadłuba, po prawej stronie. Stanowisko kierowcy ulokowano z lewej strony od układu napędowego. W połowie długości kadłuba umieszczono wieżę z uzbrojeniem głównym typu Rheinmetall Lance (podobną do montowanej w australijskiej wersji TO Boxer), uzbrojoną w stabilizowane działko automatyczne w kalibrze 30mm (Rheinmetall MK30-2/ABM) lub 35mm (Rheinmetall Wotan 35). W wieży znajduje się także najnowszy karabin maszynowy Rheinmetall (RMG) 7,62mm, strzelający standardową amunicją 7,62 × 51 mm NATO. Dodatkowo wieża może być również wyposażona w przeciwpancerne pociski kierowane różnego typu, zależnie od wyboru potencjalnego klienta.

Oprócz trzyosobowej załogi, KF31 przewozi sześciu żołnierzy desantu. Pojazd posiada masę 35 ton i osiąga prędkość maksymalną 65 km/h. W zawieszeniu sześciu kół nośnych zastosowano wahacze z konwencjonalnymi drążkami skrętnymi i systemami amortyzatorów SupaShock, będącym sprawdzonym i niezawodnym układem zawieszenia. KF41 posiada masę 45 ton, z możliwością zwiększenia choćby do 50 ton. Wariant cięższy jest dłuższy o 0,5 m od Kettenfahrzeug 31 (7,73 m- 7,22 m), ale posiada podobne elementy wyposażenia. Oczywiście dla zrównoważenia masy zastosowano silnik o mocy 1 140 KM, posiadający możliwość zwiększenia mocy do choćby 1 475 KM (w wariancie 50 ton). W KF41 zastosowano nowszą wersję wieży Rheinmetall Lance 2.0. Pojazd KF41 okazał się bardziej atrakcyjny dla klientów zagranicznych, niż jego lżejszy wariant.

Pierwszym odbiorcą pojazdu została armia węgierska, której rząd podpisał 17 września 2020 roku umowę z Grupą Rheinmetall na rozpoczęcie produkcji rodziny bojowych wozów piechoty Lynx na Węgrzech. Umowa dotyczy 218 pojazdów wyprodukowanych w nowopowstałej fabryce w pobliżu Zalaegerszeg na Węgrzech. To duża umowa, gdyż oprócz bwp do węgierskich wojsk lądowych trafi także dziewięć opancerzonych pojazdów ratowniczych Buffalo na bazie Leoparda 2.

Dużo większy kontrakt wiąże się z australijskim programem Land 400 Phase 3 Australijskich Sił Obronnych (znanego również jako Mounted Close Combat Capability), którego zapytanie ofertowe (Request for Tender, RFT) zostało ogłoszone 24 sierpnia 2018 r. W ramach Land 400 Phase 3 planuje się zastąpienie transporterów opancerzonych M113AS4 (TRANSPORT) armii australijskiej 450 bojowymi wozami piechoty (BWP) i 17 pojazdami wsparcia logistycznego. Niemiecki wóz połowie września 2019 r. znalazł się na krótkiej liście do rozpatrzenia projektu armii australijskiej Land 400 Phase 3, wraz z południowokoreańskim Redback K21 firmy Hanwha.

Pojazd wsparcia bojowego (logistycznego) Lynx CSV został zaprezentowany 18 października 2021 r. Lynx CSV został zaprojektowany, aby spełnić wymagania armii australijskiej w ramach programu Land 400 Phase 3 dla około 100 pojazdów wsparcia zdolnych do wypełniania ról wsparcia manewrowego, logistyki, naprawy i odzyskiwania sprzętu bojowego. Oczekiwano w tym czasie, iż wariant CSV zostanie zaoferowany innym potencjalnym klientom eksportowym, w tym Węgrom i USA. KF41 Lynx uczestniczył także w czeskim programie na nowy bojowy wóz piechoty, przegrał jednak w konkurencji z pojazdem BAE Systems AB CV90MkIV, stosowny dokument z rządem Szwecji podpisano 20 lipca 2022 r.. To dotkliwa porażka, gdyż czeska armia zamówiła ogółem 210 wozów i jakby tego było mało także wojska lądowe Słowacji wybrały szwedzki pojazd dla swojej armii w ilości 152 egzemplarzy.

Lynx startował również w ramach programu Optionally Manned Fighting Vehicle, mającemu na celu zastąpienie w siłach zbrojnych Stanów Zjednoczonych bwp M2 Bradley. Program zamknięto 16 stycznia 2020 roku, jednak nie oznaczało to zakończenia negocjacji w kwestii nowego bojowego wozu piechoty, gdyż po reorganizacji konkursu OMFV armia amerykańska postanowiła rozpocząć nowy program, w którym uczestniczy pięć firm – American Rheinmetall Vehicle, BAE Systems, General Dynamics Land Systems (GDLS), Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises. Wygrana firmy Rheinmetall w tym wielkim przetargu nie jest jak widać jeszcze przesądzona.

Jednocześnie KF41 uczestniczy także w przetargach w Grecji i Iraku. Jakby tego było mało 18 października 2021 roku zaprezentowano wóz wsparcia ogniowego (lub lekkiego czołgu) Lynx 120, uzbrojony w armatę gładkolufową Rheinmetall 120 mm.

Jak widać, prywatna inicjatywa koncernu Rheinmetall, w celu stworzenia nowej platformy bojowej w postaci bwp Lynx, doprowadziła do powstania udanej, względnie taniej i cieszącej się zainteresowaniem konstrukcji, posiadającej olbrzymie możliwości przyszłej modernizacji.

Tekst i grafika: Jarosław Janas

Idź do oryginalnego materiału