Bombardier obawia się przejęcia kontraktów przez USA

goniec.net 1 miesiąc temu

Prezes Bombardiera Eric Martel obawia się, iż Waszyngton może przejąć amerykańskie kontrakty prywatnego producenta samolotów, jeżeli Kanada anuluje wartą 19 miliardów dolarów kanadyjskich umowę na 88 myśliwców Lockheed Martin F-35.

Kanada, uwikłana w wojnę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, rozważa przegląd kontraktu na samoloty.

„W rzeczywistości możemy stać się celem przejęcia. To mnie martwi”, powiedział Martel reporterom w Montrealu po przemówieniu wygłoszonym w Canadian Club.

W październiku Bombardier mający swą siedzibę w Montrealu poinformował o dostawie ósmego samolotu odrzutowego dla United States Air Force w ramach umowy o potencjalnej wartości 465 milionów dolarów. Samoloty te przenoszą specjalistyczne platformy komunikacyjne.

Prezydent USA Donald Trump w poniedziałek powtórzył swoje stanowisko, mówiąc, iż nie zamierza udzielać zwolnień z szerszych ceł na stal i aluminium, i zobowiązał się do wprowadzenia nowych wzajemnych i sektorowych ceł 2 kwietnia.

Ministerstwo Obrony Kanady, działając na wniosek nowego premiera Marka Carneya, poinformowało, iż podjęło prawne zobowiązanie dotyczące przekazania środków na zakup pierwszych 16 samolotów F-35, ale jako powód przeglądu podało „zmieniającą się sytuację.

Wypowiedzi Martela podkreślają złożoność wojny handlowej w zintegrowanym sektorze lotnictwa i kosmonautyki, który ryzykuje uwikłaniem we wcześniejszą groźbę Trumpa dotyczącą nałożenia 25-procentowych ceł na cały import z Kanady i Meksyku.

Nie jest jasne, czy zwolnienie USA z obowiązku rejestracji towarów kanadyjskich i meksykańskich, takich jak samoloty Bombardiera, które są zgodne z umową między Stanami Zjednoczonymi, Meksykiem i Kanadą (USMCA), zostanie przedłużone po 2 kwietnia.

Martel stwierdził, iż jeżeli Stany Zjednoczone faktycznie nałożą cła, które wpłyną na dostawy samolotów firmy, jedną z opcji będzie przekazanie samolotów w pierwszej kolejności klientom spoza USA. Jest to odzwierciedlenie strategii stosowanej przez europejskiego producenta samolotów Airbus.

Bombardier, posiadający oddział w Wichicie w stanie Kansas i rozległy łańcuch dostaw w USA, zakłada również, iż ewentualne cła nie obejmą wyposażenia amerykańskiego w samolotach biznesowych, co zmniejszyłoby potencjalne straty, powiedział Martel.

Dodał, iż nie sądzi, aby cła USA na amerykańskie samoloty były prawdopodobne i iż będą długo trwały.

Martel powiedział, iż obowiązujące cła USA na aluminium i stal, a także cła odwetowe wprowadzone w zeszłym tygodniu przez Kanadę na te metale i kleje, miały minimalny wpływ na koszty Bombardiera.

Idź do oryginalnego materiału